طرز تهیه نبات+همراه با عکس

از گذشته تا به امروزه نبات جزو یکی از شیرینی های درمانگر به حساب می آید. ترکیب کردن نبات با چای و یا آب جوش می تواند تسکین دهنده بسیاری از دردها باشد. نبات را می توان یکی از شیرینی های همیشگی در آشپزخانه دانست. طرز تهیه نبات بسیار ساده است و ما می خواهیم اکنون در این مورد با شما صحبت کنیم.

شما علاوه بر اینکه می توانید این شیرینی درمانگر را از بازار تهیه کنید، می توانید در خانه نیز به راحتی آن را درست کنید. گفتیم درمانگر؛ اما چرا؟ برای اطلاع از خواص نبات مقاله “همه چیز درباره خواص نبات” را مطالعه نمایید.

همانطور که بارها و بارها دیده اید نبات با شکل های مختلفی در بازار موجود است. شاخه ای، چوبی، رنگی و تخته ای. اگر شما قصد دارید در منزل نبات تهیه کنید می توانید حتی طعم های مختلفی را نیز به آن اضافه کنید و نبات طعم دار تهیه کنید. یکی از طعم های فوق العاده پرطرفدار نبات، زعفرانی است. ترکیب نبات و زعفران با یکدیگر می تواند مانند آب روی آتش عمل کند و بسیاری از دردها و ناراحتی های جسمی شما را از بین ببرد.

نبات یکی از آن شیرینی های پرفایده است که شما می توانید حتی به جای قند آن را در کنار چای صرف کنید. اگر مایل هستید تا طرز تهیه نبات خانگی و خوشمزه با ساده ترین روش و اشاره به ریزترین فوت و فن تهیه آن را به شما آموزش دهیم، بهتر است تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه نبات در منزل با روشی بسیار آسان

شما برای تهیه نبات خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • آب 500 میلی لیتر
  • شکر 100 گرم
  • رنگ خوراکی طبیعی در صورت تمایل
  • طعم دهنده طبیعی در صورت تمایل

قبل از اینکه برای تهیه نبات دست به کار شوید بهتر است تا به این نکته اشاره کنیم که شما می توانید به جای رنگ خوراکی از زعفران استفاده کنید که هم نوعی طعم دهنده است و هم نبات خانگی شما را بسیار خوش رنگ می کند.

مرحله اول

در یک ظرف مناسب مقداری آب بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. اولین فوت کوزه گری که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید، زیرا تمام ناخالصی های آب تصفیه شده است و دیگر مانع رشد بلورها در نبات نمی شود.

زمانی که آب به جوش آمد شکر را به آب اضافه کنید. بهتر است مرحله به مرحله شکر را به آب اضافه کنید و هر باری  که شکر را اضافه می کنید کمی آن را هم بزنید. شما باید به خوبی شکرها را هم بزنید تا حتی آخرین دانه شکر نیز به طور کامل حل شود. در اینجا توجه داشته باشید هر چقدر مقدار شکر بیشتر باشد، حل کردن آن در آب به زمان بیشتری نیاز دارد.

مرحله افزودن شکر

مرحله دوم

پس از اینکه شکر کاملا حل شد، می توانید زیر شعله گاز را خاموش کنید و محلول به دست آمده را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود. برای خنک شدن محلول آب و شکر تقریبا 25 الی 30 دقیقه زمان لازم است.

در این مرحله می توانید زعفران و یا هر افزودنی دلخواه دیگر از جمله دارچین، هل، زنجبیل و غیره را به محلول اضافه کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که به محلول، افزودنی اضافه می کنید باید آن را به خوبی هم بزنید تا در نهایت کاملا حل شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه محلول کاملا سرد شد می توانید آن را درون یک لیوان استوانه ای شکل بریزید. بهتر است از بلندترین لیوان های خود استفاده کنید. یکی دیگر از فوت های کوزه گری که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که هرگز از لیوان پلاستیکی یا یکبار مصرف استفاده نکنید.

اول اینکه به دلیل پلاستیکی بودن لیوان ممکن است با ریختن محلول در آن، ذوب شود و یا فرم و حالت خود را از دست دهد. مورد بعدی اینکه ریختن محلول داغ در لیوان های پلاستیکی و یک بار مصرف به شدت برای سلامتی مضر است و کاملا سرطان زاست. حتما توجه داشته باشید که لیوان ها باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار باشند. شما می توانید لیوان ها را تا قسمت های بالایی آن پر کنید.

در این مرحله شما باید با استفاده از یک مداد یک تکه نخ را به داخل لیوان بیندازید. شما می توانید نخ را به مداد گره بزنید و آن سر نخ را به درون لیوان بیندازید. طول نخ را کمی بلندتر بگیرید تا موقع گره زدن به مشکل بر نخورید.

قرار دادن نخ در لیوان

شما کاملا آزاد هستید و می توانید با توجه به وسایلی که در دسترس دارید به جای مداد از هر وسیله دیگری نیز استفاده کنید. یکی دیگر از فوت های کوزه گری که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که نخ نباید به انتهای لیوان برخورد کنید و باید با ته لیوان فاصله داشته باشد.

مرحله چهارم

در قدم بعدی شما باید نخ و یا چوبی که می خواهید داخل نبات قرار بگیرد را به دانه های درشت شکر آغشته کنید. برای این کار می توانید نخ یا چوب را در ابتدا خیس کنید و سپس در ظرف شکر بغلطانید و سپس در محلول قرار دهید. با این کار شما تبلور را آغاز کرده اید. دقت کنید که نخ و یا چوب نباید با دیواره های لیوان تماس داشته باشد و به صورتی که در مرکز و وسط لیوان قرار بگیرد، آن را درون لیوان بیندازید.

مرحله تبلور

مرحله آخر

در این مرحله کار شما به پایان رسیده است و فقط کافیست تا لیوان ها را به مدت یک هفته در محیطی قرار دهید که اصلا تکان نخورد. شما در روز دوم و سوم بلورهای تشکیل شده را مشاهده می کنید اما بهتر است تا اجازه دهید تا یک هفته لیوان ها بدون تکان خوردن باقی بمانند تا نبات به خوبی خشک شود. شما به راحتی توانستید در منزل نبات تهیه کنید.

خواص باورنکردنی نبات برای بدن

از آن جایی که نبات طبع بسیار گرمی دارد در برطرف کردن سردی مزاج بسیار موثر است. شما می توانید بدون هیچ محدودیتی در طعم و مزه در منزل نبات تهیه کنید.

از گذشته تا به الان برای درمان دل درد و یا اسهال و دل پیچه از از چای نبات استفاده می کردند. نبات کاملا ضد نفخ و ملین است و در درمان درد ها و ناراحتی های دستگاه گوارش بسیار موثر است. اگر شما به سینه درد و یا سرفه های شدید گرفتار شدید، می توانید با مکیدن نبات این درد را از بین ببرید.

 با تهیه نبات در منزل می توانید علاوه بر سرگرمی، هوش و حافظه کودکانتان را نیز تقویت کنید؛ زیرا نبات برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید است.

نبات را می توان ضد خواب آلودگی و خستگی است. اگر قصد سفر طولانی دارید می توانید به هنگام خستگی چای نبات استفاده کنید تا خواب آلودگی شما از بین برود.

جمع بندی نهایی

طرز تهیه نبات بسیار آسان است، اما اگر شما وقت کافی برای این کار را ندارید می توانید از بازار انواع آن را تهیه کنید. اگر شما مراحل طرز تهیه نبات را به خوبی انجام دهید و به نکات و فوت و فن های کوزه گری به خوبی توجه کنید قطعا نبات خانگی شما مشابه نبات بازاری خواهد بود. شما می توانید با توجه به مزاج و ذائقه خودتان به نبات های خانگی طعم و مزه دهید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: