همه چیز درباره خواص نبات

نبات از نیشکر به وجود می‌آید و یک نوع قند است که خواص زیادی برای سلامتی و درمان بیماری ها دارد. نبات طی یک مکانیزم فیزیکی با توجه به زمان و دما متبلور می‌شود و به صورت کریستال های زیبا در می‌آید . در این مقاله می خواهیم در مورد انواع نبات و خواص نبات صحبت کنیم.

خواص نبات بی‌شمار است که طبع گرمی دارد و در مصرف آن نباید زیاده روی کرد . نبات مانند قند و شکر ساکاروز دارد ولی بلورهای نبات بزرگ و قابل مشاهده است . نبات را دوای هر دردی می‌دانند و برای هر مشکلی از آن استفاده می‌کنند به همین خاطر است که می‌گویند خواص جادویی دارد . از افزایش انرژی تا سایر موارد.

انواع نبات

شاخه نبات :

 وقتی دور یک نخ بلور های نبات تشکیل می‌شود به آن شاخه نبات می‌گویند.

نبات چوبی :

بلورنبات دور یک چوب تشکیل می‌شود. چون چوب سه مرحله جوشانده می‌شود پس نبات چوبی از نبات های نی دار پلاستیکی بهداشتی ترند .

نبات دندانه :

این نبات قابلیت شکنندگی زیادی دارد به راحتی در چای حل می‌شود و برای مصارف خانگی خوب است.

نبات مخلوط :

به خاطر شکل نامنظم آن بیشتر فله ای هستند ، چون در کف یا جداره پاتیل ها به صورت تخته تشکیل می‌شود.

پرده نبات :

این نبات ترد و نازک است ، با نبات شاخه ای و چوبی از نظر کیفیت فرقی ندارد.

پودرنبات :

از شکر درشت تر است و خورده های نبات است که قابلیت حل شدن بالایی دارد .

خواص نبات از نظر طب سنتی

نبات بسیار مقوی ، نشاط آور ، ضد نفخ ، ملین و مدر است . نباتی که از نیشکر باشد از دیر هضم شدن غذا جلوگیری می‌کند .

برای درمان نفس تنگی ، تپش قلب ، کرم های کدو یا کرمک ، مصرف نبات خوب است . برای رفع بلغم مفید می‌باشد . نبات داغ در تسکین درد پشت کمر ، شکم و پا درد موثر است .

کسانی که تکرر ادرار دارند و به ضعف مثانه دچارند می‌توانند با خوردن نبات از خواص آن بهره مند شوند . نبات چون ساکاروز دارد خیلی زود جذب بدن می‌شود و باعث سوخت و ساز چربی ها و مواد پروتئینی می‌شود.

یکی دیگر از خواص نبات، رفع خواب آلودگی است که در هنگام رانندگی می‌تواند مفید باشد . طی تحقیقات انجام شده به خاطر مقوی و ضد نفخ بودن، نبات برای درمان دل درد خیلی مفید است .

از فایده ها و خواص نبات می‌توان به این نکته توجه کرد که از جاری شدن آب دهان جلوگیری می‌کند به خصوص افرادی که در خواب آب دهانشان جاری می‌شود .

از نبات می ‌توان برای درمان سرماخوردگی هم استفاده کرد به خاطر طبع گرمی که دارد گلو را نرم می‌کند و باعث می‌شود خلط سینه زود تر خارج شود و سرفه را کم می‌کند .

هنگامی که سرما می‌خورید به جای استفاده از دارو های شیمیایی از شیر نبات استفاده کنید چون عوارض جانبی برای بدنتان ندارد. برای کم حواسی، به خصوص افراد سالخورده مفید است .

نبات زرد

کاربرد نبات

علاوه بر خواص درمانی که نبات دارد برای تزئین سفره های عقد ، هفت سین و شیرین کردن چای و نوشیدن دمنوش های گیاهی از نبات استفاده می‌شود . البته نبات طعم های مختلفی دارد. مزه نبات نسبت به قند و شکر بهتر است و می‌توان به جای قند از نبات استفاده کرد و از خواص آن بهره مند شد .

 نبات های طعم دار گیاهی در شکل امروزی بسیار کاربرد دارد و به خاطر ظاهر زیبا و دسته چوبی که در انتهای آن است در مهمانی ها ، رستوران ها ، و پذیرایی ها استفاده می‌شود .

بازار این نوع از نبات ها بسیار داغ است و در طعم های مختلف از جمله نبات با طعم هل سبز ، دارچین ، به لیمو ، گل گاوزبان ، گل محمدی ، چای ترش ، نعنا و زعفرانی با نبات چوبی سفید وجود دارد که هرکدام دارای خواص خاص خودش است ، نبات به تنهایی خواص زیادی دارد ولی وقتی با خوراکی های دیگر ترکیب می‌شود عملکرد بهتری دارد .

طبع نبات از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی طبع نبات گرم است و برای افرادی که طبع سرد دارند مفید است . گرمی نبات باعث شده خواص نبات بسیار زیاد باشد . نبات در رفع عوارض ناشی از مصرف غذاهایی با طبع سرد بسیار کمک کننده می‌باشد ، و در رفع این عوارض تاثیر دارد .

نبات برای بیماری های ناشی از سرد مزاجی به ویژه معده سرد کمک کننده خوبی است . افراد سرد مزاج علاوه بر آن که می‌توانند مواد با طبع گرم را مصرف کنند از خوردن نبات و خواص آن نباید غافل شوند. از نظر طب سنتی نبات به عنوان یک ماده انرژی زا به راحتی انرژی را بدن فرد آزاد می‌کنند و از آنجا که این ماده شیرین و طبع گرمی دارد می‌تواند در رفع طبع سردی دیگر مواد غذایی مصرف شود .

در این مقاله در مورد انواع نبات و خواص آن صحبت کردیم. اکنون می دانید که می توان برای موارد مختلفی از آن بهره برد. اگر از این مقاله راضی هستید لطفا مطالب آن را برای استفاده سایرین با آنها به اشتراک بگذارید. از همراهی شما ممنونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: