گز با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

خوردن تنقلات و شیرینی های خوشمزه و تازه می تواند باعث به وجود آمدن اوقات خوشی برای ما شود. به هرحال خوردن نیز یکی از لذت هایی است که خداوند در وجود ما قرار داده تا علاوه بر رفع نیازهای جسمی خود، از نظر روانی نیز خوشی لحظه ای برایمان بوجود آید. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

مقدمه

تصورش را بکنید که این لذت همراه با شرایطی باشد که خاطره ساز هم بشود. مثلا در کنار آنهایی که دوستشان داریم. یا در روزهای که از مهمترین و شیرین ترین روزهای زندگی ما می باشد.

ما ایرانی ها  معروفیم به با هم بودن و اهمیت به خانه و خانواده. کم نیستند روزهایی در تقویم ما که به بهانه های مختلف سعی می کنیم در کنار عزیزان خود قرار بگیریم و اوقات خوبی را سپری کنیم.

البته این مسئله جنبه تاریخی هم دارد. در ایران باستان با توجه به آنچه که در کتب تاریخی درج شده است، بسیاری از روزها را ایرانیان با نام های مختلف و به دلایل متعدد که اکثرشان جنبه طبیعت دوستی داشته است، به جشن و پایکوبی می پرداختند.

آنها در کنار یکدیگر از داشتن نعمات خدادادی لذت می بردند. با گذشت قرنها و سیر تحولات تاریخی و اجتماعی و طوفان های متعددی از جمله جنگ ها و غارت ها و خونریزی ها که کشور ما را در نوردیدند، رفته رفته بسیاری از این سنت ها و رسوم و بهانه های زیبای شاد بودن، به فراموشی سپرده شدند و امروزه تنها تعداد انگشت شماری از آنها باقی مانده اند و گرامی داشته می شوند.

مراسم های شادی بخش

از جمله آنها می توانیم به شب یلدا و عید نوروز اشاره داشته باشیم. با توجه به اینکه این دو، از مهمترین روزهای گرامیداشت برای ایرانی ها به حساب می آیند و از شیرین ترین مراسم های ما هستند، استفاده از انواع خوردنی ها و شیرینی های خوشمزه یکی از ارکان برگزاری این  مراسم ها است.

شب یلدا با وجود آجیل مخصوص این شب، انار، هندوانه ، خرمالوهای رنگارنگ و البته شیرینی های مثل گز و راحت الحلقوم، یکی از خوشمزه ترین شب هاست. در عید نوروز هم به همین ترتیب با انواع شیرینی های خشک و تنقلاتی همچون آجیل و گز و سوهان و… به استقبال سال نو می رویم.

نوروز عید ایرانی و باستانی

همانطور که می بینید وجود شیرینی های اصیلی همچون گز، یکی از ارکان مهم برگزاری جشن ها و مراسم سنتی و ایرانی است. با توجه به این جایگاه و اهمیت آن، متوجه خواهیم شد که تولید و خرید شیرینی همچون گز، باید با دقت فراوان اتفاق بیفتد.

خرید یک گز خوشمزه و سالم

در تولید گز مواد کاملا طبیعی استفاده می شود. به همین دلیل است که توجه و دقت در هنگام خرید این محصول مهم است. زیرا برخی افراد و تولید کننده ها با جایگزینی موادی غیر طبیعی و یا ناسالم و کهنه، می توانند به راحتی آنها را به جای گز اصیل و واقعی به ما خریداران جا بزنند.

از مهمترین و اصلی ترین موادی که در تولید گز کاربرد دارند، مغزهایی همچون پسته و بادام به تنهایی یا به شکل مخلوط می باشد. پس تازگی و مرغوبیت مغز پسته و بادام می تواند از مهمترین ملاک ها برای کیفیت گز باشد.

مغز پسته و بادام از رقم های مختلف درختان پسته و بادام به دست می آیند و برای استفاده در ساخت گز، رقم های خاصی باید مورد استفاده قرار بگیرد تا طعم خوبی به گز بدهد. اما با توجه به اینکه تشخیص نوع و رقم مغز پسته یا بادام به کار رفته در گز، آنهم با یک نگاه یا یک بار مزه کردن، نه تنها برای شما خریدار عزیز که حتی برای متخصصان صنایع غذایی هم سخت و مشکل است، همین قدر که مغزهای مورد استفاده در شرایط سالمی نگهداری شده و تازه باشند، به نظر می رسد که از بزرگترین شانس ها باشد.

از طرفی چون قیمت مغز پسته و بادام و یا همچنین زعفران بالاست، این مسئله خودش به تنهایی می تواند سیگنال هایی برای با کیفیت بودن و نبودن گز به ما بدهد. یعنی اینکه اگر با وجود این قیمت ها برای مواد اولیه، قیمت نهایی گز مورد نظر شما به نسبت مناسب و حتی پایین به نظرتان رسید، در کیفیت مواد به کار گرفته شده در تولید آن گز شک کنید.

رشته های زعفران

علاوه بر بی کیفیتی مواد اولیه می توانیم به مواردی اشاره کنیم که می تواند نوعی تقلب در فروش گز به حساب بیاید. مثلا با توجه به درصد مغز نوشته شده بر روی  بسته گز، مقدار کمتر از آن مغز بادام یا پسته در هر گز به کار رفته باشد و یا کم فروشی در گزهای آردی و محاسبه کردن وزن آرد به جای گز، دست کاری در تاریخ تولید و یا مخلوط کردن آرد در ترکیب اصلی گز و…

سایر شرایط گز با کیفیت

شرایط بسته بندی و نگهداری گز در مغازه و فروشگاه هم می تواند به خرید گز با کیفیت به شما کمک بکند. به طور کلی خرید گز بسته بندی شده به مراتب از خرید گز فله بهتر است و کیفیت بهتری را هم خواهند داشت.

نوع برند هم شما را برای خرید یک بسته گز باکیفیت بسیار راهنمای خواهد کرد. برندهای معروف و اصیل، برندهای شناخته شده ای هستند که هم میزان تبلیغات آنها در رسانه ها از جمله اینترنت بیشتراست و هم در سطح مغازه های فروش تنقلات و خشکبار و شیرینی فروشی ها بیشتر به چشم می خورند.

یک گز خوب نرم و ترد باید باشد و البته چسبندگی زیادی نداشته باشد. رنگ کاملا سفیدی داشته باشد و شیرینی آن گلو را نسوزاند. همچنین موادی همچون پوسته و سنگریزه و … در آن وجود نداشته باشد. اگر از نوع مغزدار می باشد مغز پسته به کار رفته در آنها کاملا سبز باشد و طعم مغز بادام در صورت استفاده از آن در گز، به تلخی نزند.

اگر می خواهید گزی که خریداری کرده اید کیفیت خود را حفط کند باید شرایط نگهداری آن را به خوبی مهیا کنید. یعنی در جای خشک و خنک نگهداری شوند. دور از تابش مستقیم خورشید و نم و رطوبت. اگر هم برای طولانی مدت قصد نگهداری از آنها را دارید حتما در فریزر و یخچال باید این اتفاق بیفتد.

در این مقاله موارد بسیاری را در مورد گز باکیفیت بیان کردیم. حتما توجه کنید که در هنگام خرید به این موارد توجه کنید تا از نتیجه رضایت داشته باشید. اگر دوست داشته باشید خوشحال می شویم تا این مطلب را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. از همراهی تان سپاسگذاریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: