مهمترین سوغات اصفهان

به کدامیک از شهر های ایران علاقه مندید؟ اصفهان؟ آیا می دانید سوغات اصفهان چیست؟ می دانیم که ایران سرزمینی است پر از عجایب و شگفتی و البته زیبایی منحصر به فرد. سرزمینی که هر استان و منطقه در آن حرفهای بسیاری از تاریخی که بر آنجا گذشته و تغییر و تحولاتی که به خود دیده است، دارد. در این مقاله در مورد سوغات اصفهان صحبت می کنیم.

در میان استان های ما، استان هایی هستند که به دلیل اهمیت تاریخی بیشتری که دارند، اسم و رسم بیشتری داشته و البته شناخته شده تر هستند. یکی از این استان ها، استان اصفهان است که همانند استان فارس یکی از استان های بسیار به نام ایران می باشد و حتی در خارج از کشور هم، ایران را با نام این دو استان می شناسند.

غیر این هم نمی توانست باشد. با وجود قدمت و تحولات تاریخی که از عصر صفویه به بعد در این سرزمین رخ داده است، این حجم از شهرت طبیعی است.

اصفهان به دلیل پایتختی ایران در زمان شاه عباس، و همچنین سیر اتفاقات تاریخی آن عصر، و وجود آثار و ابنیه بسیار زیادی که در این استان به جای مانده است، به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شده است.

در کنار وجود آثار و بناهای تاریخی و دیدنی که در اصفهان یافت می شود مسئله مهم دیگری به نام سوغات اصفهان و همچنین صنایع دستی آن وجود دارد که آوازه این استان را جهانی کرده است. سوغات اصفهان متنوع و فراوان هستند. از انواع شیرینی و خوردنی ها تا صنایع دستی هنرمندانه و بسیار زیبا. با ما همراه باشید تا به معرفی اجمالی این سوغات و مهمترین شان بپردازیم.

سوغات اصفهان:خوراکی

سفر به اصفهان و استفاده و دیدن از جاذبه های تاریخی و گردشگری این استان بزرگ و پهناور، با خرید سوغات اصفهان کامل می شود. بهتر است سوغاتی ها را به انواع خوردنی و غیرخوردنی تقسیم کنیم.

گز، خوشمزه ترین و بهترین سوغات خوراکی اصفهان

اولین و مهمترین سوغات اصفهان، گز است. شیرینی خوشمزه و سفید و باب دندانی که همه ما دوستش داریم. با ترکیب طبیعی و پرخاصیتی که در گز وجود دارد علاوه بر خوشمزگی و لذت بردن از خوردن آن، می توانیم املاح و ترکیبات معدنی مفید و ضروری را هم وارد بدن خود کنیم. گزها انواع مختلفی دارند. از جمله گز آردی، گز لقمه و سکه و شکلاتی و…

پولکی

پولکی ها هم به عنوان خوراکی های ورقه ای نازک و خوشمزه که در طعم های مختلفی تولید می شوند، از دومین سوغات اصفهان هستند که خوراکی می باشد.

نبات

نبات هم با اینکه تنها سوغات اصفهان نیست، اما در این استان هم می توانید انواع نبات به شکل فله و کیلویی و یا چوبی را بخرید.

عسل فریدونشهر

به دلیل تنوع گیاهی موجود در این شهرستان، یکی از مرغوب ترین عسل های تولیدی را می توانیم در فریدونشهر اصفهان بیابیم. طعم بی نظیر این عسل، آن را به عنوان یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان تبدیل کرده است.

عسل فریدونشهر

برشتوک و شیرینی برنجی

این دو شیرینی خوشمزه هم از سوغاتی های خوردنی اصفهان محسوب می شوند. برشتوک با توجه به نوع آردی که در آنها استفاده شده است، می تواند متفاوت باشد. شیرینی برنجی هم که نوعی شیرینی ساده و با مقدار متعادلی از قند تولید می شوند، علاوه بر کرمانشاه در اصفهان هم تولید زیادی دارد.

سوهان

سوهان،این آبنبات خوشمزه که با طعم ها و مغزهای مختلف تولید می شود؛ از سوغاتی های اصفهان است و سرشار از مغز بادام یا پسته و کنجد می باشد.

سوغات اصفهان: صنایع دستی

اصفهان مهد صنایع و هنرهای دستی است. تا آنجا که با دیدن این همه ذوق و سلیقه هنری، متعجب می شوید. هنری که با عشق عجین گشته و جدای از کارآمدی و استفاده خوب و مناسب در زندگی روزمره، آنچنان زیباست که با هربار دیدن شان، انرژی مضاعفی به انسان تزریق می شود.

میناکاری

یکی از صنایع دستی بسیار زیبا و ظریف اصفهان، همین میناکاری می باشد. میناکاری هنر تزئین کردن ظروف فلزی است. حال می خواهد این ظروف از جنس طلا باشد یا نقره و مس وبرنج! شکل گیری مینا براساس ترکیب اکسیدات فلزی در مجاورت حرارت اتفاق افتاده و رنگ ها در طول زمان و با توجه به درجه حرارت شکل می گیرند.

میناکاری یکی از سوغات های اصفهان

خاتم کاری

یکی دیگر از صنایع دستی بسیار معروف اصفهان، هنر خاتم کاری است که استادکار در این هنر با چوب سروکار دارد. در هنر خاتم کاری از کنار هم قراردادن قطعات چوب به شکل مثلثی، انواع اشکال زیبا را طراحی می کنند. با کمک این ترکیب بندی زیبا و خیره کننده، انواع ظروف تزئینی و قاب و جادستمالی و جاقلمی را می سازند.

قلمکاری بر روی پارچه

یکی از انواع سوغات اصفهان قلمکاری است.قلمکاری نوعی هنر چاپ نقوش زیبا بر روی پارچه است البته با روشی سنتی و دستی با کمک قالب ها و قطعات آماده چوبی. این طرح ها بر روی انواع پارچه پیاده سازی می شوند و علاوه بر کارایی بالا، بسیار زیبا و خاص هستند.

کاشی سازی

ساخت کاشی های زیبای فیروزه ای با نقوش زیبای قدیمی و ایرانی، یکی دیگر از هنرهای مرسوم در اصفهان است که امروزه علاوه بر استفاده در اماکن تاریخی و زیارتی و مساجد، در طراحی های دکوراسیون خانگی  و محل کار و یا با نصب بر روی ظروف و گلدان ها هم کاربرد پیدا کرده اند.

قلم زنی

یکی دیگر از سوغات اصفهان قلم زنی است. قلم زنی یعنی با کمک اشیا نوک تیز بر روی ظروف و گلدان و سماور و سینی و… که جنس فلزی دارند، نقوش زیبا حکاکی شود. این آثار ارزشمند در هر نقطه اصفهان به چشم می خورد.

هنر دستی چیزی نیست که بتوان بر روی آنها قیمت گذاشت. توجه و بزرگداشت این آثار هنری و هنرمندانی که آفریننده آنها هستند، شاید بتواند گوشه ای از ارزشمندی آنها را پاس بدارد.

دراین مقاله در مورد سوغات اصفهان سخن گفتیم. گزاف نیست که گفته اند اصفهان نصف جهان است! جمع شدن آثار تاریخی باشکوه در کنار هنر دست و سوغاتی خوردنی نادر است و باعث افتخار و خوشحالی برای تک تک ماست. امید که با استفاده و خریداری از این خوراکی و شیرینی های خوشمزه و صنایع دستی زیبا، هر کدام از ما در حفظ و ترویج آنها نقش داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: