سوهان عسلی،سوغات اصفهان

به هرکدام از شهرهای ایران که سر بزنید، به طور حتم سوغاتی های مهمی را برای خرید در آنجا پیدا می کنید.سوغات های که می توانند به عنوان هدایایی زیبا برای اقوام و دوستان شما استفاده شوند و یا به عنوان یادگاری هایی برای خودتان از آن شهر و سفری که پشت سر گذاشته اید، استفاده شوند. در اینجا درمورد سوغاتی خاص ایرانی به اسم سوهان صحبت می کنیم.

خوشبختانه هر استان ایران انواع سوغات های زیبا و دیدنی را برای گردشگرانی که به آن شهر و استان سفر می کنند، در خود جای داده است. این سوغات می تواند از صنایع دستی تزئینی تا لباس های زیبا و دست دوز و فرش و گلیم و جاجیم و حتی خوردنی های خوشمزه باشد.

به راستی که در کدام نقطه از جهان می توانید این حجم از سلیقه و احساس و هنر را بیابید؟امروز نمی خواهیم راجع به انواع صنایع دستی ایران صحبت کنیم که این مقوله جای حرف زیاد دارد. بحث ما در ارتباط با سوغاتی های لذیذ و خوردنی است که در گوشه گوشه ایران می توانید با تنوع هر چه بیشتر آنها را بیابید.

شیرینی های ایرانی

شیرینی ها یکی از مهمترین و اصلی ترین تولیدات و سوغات هایی هستند که در اکثر شهرهای ایران می توانیم انواع آنها را پیدا کنیم. اما برخی از شهرها به دلیل وجود همین شیرینی ها آوازه بیشتری هم پیدا کرده اند و در حقیقت با آمدن اسم آن شیرینی به سرعت نام شهری که این شیرینی در آنجا تولید شده است را هم می توان به خاطر آورد.

از نمونه های این مسئله می توانیم به گز اشاره کنیم. شما با شنیدن نام این شیرینی خوشمزه چه اسم دیگری در ذهنتان نقش می بندد؟ یقین دارم که اکثر شما عزیزان جواب تان اصفهان است.

مثال دیگر سوهان را می توانیم نام ببریم. سوهانی که به طور قطع بعد از آن کلمه ” قم” نیز خودبخود بر زبان جاری می شود.

از این مثال ها کم نیستند. مانند باقلوا و قطاب و پشمک یزد، پولکی اصفهان، مسقطی و ترحلوای شیراز، راحت الحلقوم و قرابیه تبریز، شیرینی مشهدی، کاک و نان برنجی کرمانشاه، کلمپه کرمان، نان پنجره ای گیلان و … و ده ها نوع دیگر از انواع شیرینی.

تنوع شیرینی های محلی در ایران آنقدر زیاد است که به راحتی می توان کتاب راجع به آنها به رشته تحریر درآورد.

البته برخی از انواع این شیرینی ها و دسرها و تنقلات خوشمزه، در بین شهرهای مختلف می تواند به طور مشترک هم تولید شود. یا به همان شکل یا با کمی تفاوت در نحوه پخت و استفاده از مواد اولیه.

سوهان سوغات کدام شهرها ؟

سوهان به عنوان یک خوردنی و شیرینی بسیار خوشمزه و خوش طعم با خواص زیاد، در ابتدا به عنوان نوعی حلوای محلی در شهر قم پخته و به مصرف می رسید که در اواخر دوره ناصرالدین شاه و بر اثر یک سری اتفاقات، مورد اقبال افراد زیادی قرار گرفت و به سوهان تغییر نام داد و خاستگاه اولیه خود را به نام شهرقم به ثبت رساند.

امروزه هم بهترین و باکیفیت ترین سوهان ها را می توانید در این شهر پیدا کنید. آنهم نه فقط به یک شکل! در انواع اشکال مختلف و با تغییراتی در ظاهر و مزه آنها.

سوهان عسلی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، برخی از شیرینی ها به دلیل استقبال فراوان از طرف مردم؛ کم کم پخت شان در کارگاهها و شیرینی پزی های استان ها و شهرهای دیگر هم شروع شد.

سوهان عسلی اصفهان

مثلا راجع به همین سوهان، می توانیم انواع دیگری از سوهان را با نام سوهان عسلی در اصفهان هم ببینیم. البته مواد و ترکیبات سوهان عسلی با سوهان قم تفاوت اساسی دارند. همچنین به تازگی شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری در همسایگی استان اصفهان هم قدم در تولید سوهان های خوشمزه قم گذاشته است. در گذشته این شهر را با تولید گز خوشمزه و منحصربه فردش می شناختند و البته در کنار گز باید نام سوهان را هم اضافه کرد.

سوهان با توجه به اینکه از مواد اولیه بسیار پرخاصیتی مانند جوانه گندم و مغزپسته و زعفران و غیره تشکیل شده است، علاوه بر شیرین کردن لحظه هایمان می تواند فواید زیادی را هم به بدن ما وارد کند.

خرید سوهان از هر جایی که انجام شود، چه قم و چه اصفهان و یا هر جای دیگر، اهمیتش طعم و مزه و تازگی آن است که باید تولیدکننده محترم در بهترین حالت، آن را به دست مشتری برساند.

نقطه مشترکی که در همه سوغاتی های خوشمزه ایرانی می توانیم بیابیم، اهمیت استفاده از مواد اولیه طبیعی است به طوری که بدون اضافه کردن ذره ای مواد افزودنی و یا نگهدارنده ها، مدت زمان طولانی را می توانند سپری کنند و همچنان خوشمزگی خودشان را حفظ کنند.

نکته بعدی در ارتباط با سادگی پخت و ترکیبات مورد استفاده در این شیرینی هاست. به طوری که با موادی ساده که معمولا در دسترس همگان می باشد، می توان یک شیرینی خوشمزه و بسیار درخور برای پذیرایی از مهمان، تهیه کرد و لحظات شادی را با یکدیگر تقسیم کرد.

ترویج فرهنگ ایرانی

همه ما به عنوان یک ایرانی، باید به داشته های مادی و معنوی این سرزمین افتخار کنیم و تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ و ارزشهای این کشور پهناور، به کار ببندیم.

نیاز به کارخارق العاده و یا تصمیمات بزرگ و کارهای عجیب نیست! کافی است از داشته هایمان با خرید بیشتر و جایگزینی با موارد مشابه خارجی، حمایت کنیم و اگر شرایط و توان تبلیغ و ترویج این داشته ها را داریم، کوتاهی نکنیم.

اصفهان شهر سوهان عسلی

فضای مجازی و پیشرفت شبکه های اجتماعی امروزه می تواند بهترین بستر برای تبلیغ محصولات مرتبط با ایران باشد. این تبلیغات می تواند در مورد خوردنی ها و شیرینی های ایرانی بهتر هم عمل کند.

پس سوهان بخرید و سوهان بخورید و سوهان را تبلیغ هم بکنید. انواع سوهان قم، سوهان عسلی، سوهان کره ای، سوهان کنجدی، سوهان گزی، سوهان بادامی همه و همه برای شیرین کردن لحظات شما با عشق و علاقه فراوان تولید می شوند، امید که با خوردن آنها هم خاطره یک روز شاد در ذهن شما به یادگار بماند و هم فواید زیادی به بدن شما وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: