آشنایی کامل با خواص سوهان

در ایران ما کم نیستند شیرینی ها و خوردنی های خوشمزه ای که علاوه بر طعم خوب و دلچسب، به صورت کاملا طبیعی تولید شده و علاوه بر این موارد، می توانند سرشار از خواص مفید برای بدن هم باشند. یک نمونه این نوع از شیرینی ها سوهان است. در این مقاله ما در مورد خواص سوهان صحبت می کنیم.

سوهان را همه ما می شناسیم و به طور حتم طعم آن را چشیده ایم. طعمی شیرین به همراه بوی عطر زعفران و گلاب و هل که اشتهای هر کسی را باز کرده و  لبخند بر لبان همه می نشاند. استان قم، مهد تولید سوهان است اما در استان هایی نظیر اصفهان هم تولید دارند. ما می خواهیم با نگاه جدیدی به سوهان، خاصیت های این شیرینی را بررسی کرده و از دریچه ای تازه به آن نگاه کنیم.

خواص سوهان

قبل از اینکه با خواص سوهان بیشتر آشنا شویم لازم است بدانیم که این شیرینی از چه موادی درست شده است. ترکیب این شیرینی اهل قم خیلی پیچیده و ناشناخته نیست.

سوهان حتی اگر در انواع و مدل های مختلفی هم تهیه شود، ترکیبات اولیه یکسانی دارد. مانند آرد جوانه گندم، مغز بادام و پسته، کره یا روغن حیوانی؛ پودرقند یا شکر، زعفران، هل یا گلاب، و زرده تخم مرغ. هر کدام از این ها خواصی دارند که در واقع خواص سوهان محسوب می شوند.

خواص آرد جوانه گندم

جوانه گندم به اولین جوانه های در حال رویش از دانه های گندم می گویند که چون سرشار از مواد غذایی کافی برای ادامه رشد بذر می باشد، یک مکمل غذایی بسیار خوب و مفید برای قسمت های مختلف بدن می باشد.

جوانه گندم در ایران کاربرد فراوانی داشته و دارد و از دیرباز تا کنون به عنوان یک ماده دارویی پرخاصیت به آن نگریسته می شده است. پودر جوانه گندم که در تهیه سوهان به کار می رود خواصی همچون داشتن ویتامین های گروه B، A،E بوده و املاح معدنی مهمی همچون آهن، روی، کلسیم و فسفر و پتاسیم داشته کههر کدام از این املاح و ویتامین ها برای پیشگیری از بروز مشکلاتی مثل سرطان می توانند بسیار مفید عمل کنند.

جوانه گندم ماده ای از مواد تشکیل دهنده سوهان

با وجود جوانه های گندم در غذا می توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن خود اطمینان داشته باشیم. با تجزیه پروتئین های جوانه های گندم، آنتی اکسیدان آزاد شده و این آنتی اکسیدان ها از تشکیل توده های سرطانی جلوگیری کرده و منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.

جوانه گندم باعث بهبود عملکرد قلب و سیستم عروق و خونرسانی می شود. این جوانه های گندم به دلیل داشتن ویتامین های A ,E برای سلامت پوست و مو و ناخن بسیار مؤثر می توانند باشند. در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما هم می توانند نقش مفیدی را بازی کنند. برای کم کردن جوش صورت و آکنه، افزایش چربی پوست و … هم می توانند مناسب عمل کنند.

جوانه گندم همچنین میزان چربی بد بدن یا LDL را کاهش می دهد و به این ترتیب است که مانع از تجمع چربی در رگ ها شده و از بروز سکته های قلبی جلوگیری به عمل می آورد.

جوانه گندم به دلیل فیبر فراوان گیاهی که دارد برای رفع یبوست می تواند کارساز باشد. همچنین در رژیم غذایی لاغری هم می تواند جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد. خواص فراوان جوانه گندم در واقع خواص سوهان هم محسوب می شوند.

خواص مغز بادام و پسته

آجیل ها و مغزها مثل بادام و پسته، خاصیت بسیار زیادی دارند. کم کالری و مملو از آنتی اکسیدان هستند و علاوه بر جلوگیری از بروز سرطان، خواص ضد التهابی هم دارند. این مواد پرخاصیت و مفید برای سلامت چشم و تقویت بینایی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می توانند نقش پررنگی داشته باشند و به دلیل پروتئین خوب و بالایی که دارند می توانند جایگزین مناسبی برای مواد پروتئینی باشند.

مصرف خشکبار و مغزها برای کسانی که رژیم های غذایی دارند، بسیار مناسب بوده و در کم کردن وزن، می توانند به کار روند.

برای سلامت قلب، تنظیم قند خون، و کاهش ریسک ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش می توانند به کار آیند.

خواص زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی پروتئین زیادی است و علاوه بر این مقدار زیادی هم ویتامین دارد. ویتامین های A،E،D و گروه B و K از جمله ویتامین های موجود در زرده تخم مرغ ها هستند. زرده تخم مرغ برای تقویت بینایی و پوست و مو و استحکام استخوان های کودکان و رشد و بهبود عملکرد سلول های مغزی آنها می توانند بسیار مؤثر باشند. خواص زرده تخم مرغ ، خواص سوهان هم هست.

زرده تخم مرغ، ماده ای از مواد تشکیل دهنده سوهان

خواص زعفران

زعفران برای بیماری هایی همچون آسم، بهبود گرفتگی ماهیچه ها، کاهش اضطراب و فشار عصبی، کم خونی، دیابت و بیماری های خود ایمنی می توانند کاربرد داشته و نتایج مثبتی را به ارمغان بیاورند.

زعفران دارای ویتامین گروه ب ، املاح معدنی مانند آهن و منگنز و منیزیم و مس و پتاسیم، و…بوده که در درمان برخی از بیماری ها در زمینه کمبود این مواد می توانند نقش مفیدی را بازی کنند.

زعفران یک آنتی اکسیدان طبیعی است و از سیستم ایمنی بدن هم حفاظت و آن را تقویت می کند. زعفران انرژی بخش است و نشاط آور. در تقویت قلب و مبارزه با آلزایمر و سرطان می تواند نقش جدی بازی کند. زعفران برای کاهش وزن هم می تواند مؤثر باشد و این یکی از آیتم های خوب برای کسانی است که رژیم غذایی دارند.

برای مواد دیگری مانند هل و گلاب هم اثرات دارویی و خواص طبیعی زیادی کشف شده است که وجود این مواد هم در سوهان می تواند در افزایش خواص این شیرینی خوشمزه نقش مفیدی ایفا کند.

 در این مقاله در مورد خواص سوهان صحبت کردیم. بهتر است با استفاده بیشتر از خوراکی هایی مانند سوهان، علاوه بر استفاده از خوشمزگی و خوش طعمی آن،  از خواص بی شمار آنها هم استفاده کنید و از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری ها در آینده جلوگیری به عمل آورید. برای خرید سوهان می توانید به صورت اینترنتی از سایت آنتیک خرید اینترنتی انجام دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: