طرز تهیه باسلوق و نکات آن را بدانید

تهیه و پخت شیرینی های خانگی معمولا کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد. اما یکی از شیرینی هایی که می توان آن را به خوبی در منزل درست کرد، باسلوق است. باسلوق نوعی شیرینی محلی برخی شهرهای کشور است. در این مقاله می خواهیم شما را با طرز تهیه باسلوق آشنا کنیم.

باسلوق چیست؟

همانطور که میدانید باسلوق از جمله محصولات غذایی و نوعی سوغاتی است. احتمالا همه شما تا به حال نام شیرینی باسلوق به گوشتان خورده است. اما این سوال پیش می آید که طرز تهیه باسلوق به چه صورت است؟ برای یافتن این پاسخ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا باید گفت باسلوق نوعی شیرینی محلی است که سوغاتی چند شهر در ایران است. سوغاتی شهرهایی مانند مراغه، ملایر، ساوه و اراک شیرینی باسلوق می باشد. البته مطلبی که لازم است در مورد شیرینی باسلوق بدانید این است که طرز تهیه باسلوق در همه شهرهایی که سوغاتی آن باسلوق است، تقریبا یکسان و تنها با اندکی تفاوت می باشد.

طرز تهیه باسلوق کار چندان سختی نیست‌. در واقع مسئله ای که پخت این شیرینی خوشمزه را اندکی سخت می کند، زمان تهیه آن است. البته ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که شیرینی باسلوق انواع مختلفی دارد و در چندین نوع مختلف تهیه می شود.

باسلوق رنگی، باسلوق ژله ای، باسلوق راحت الحلقوم از نمونه های این شیرینی خوشمزه می باشد. برای تهیه و آماده کردن هر کدام از این نوع باسلوق ها، مدت زمان بخصوصی لازم است که هنگام تهیه باید به آن توجه داشت. باسلوق ها طرفداران بسیاری دارند و اکنون که به نوروز نزدیک می شویم، شما می توانید طرز تهیه باسلوق را بیاموزید و با تهیه این شیرینی های خانگی و خوشمزه از مهمانان خود پذیرایی کنید.

در طرز تهیه باسلوق رنگی استفاده از آرد نیز آمده است.

طرز تهیه باسلوق به چه صورت است؟

از آنجایی که باسلوق چندین نوع دارد و در شهرهای مختلف کشور تهیه می شود، قبل از تهیه آن باید نوع باسلوق مورد نظر را تعیین کنید. به عبارتی دیگر، باید تصمیم بگیرید که قصد تهیه کدام نوع از باسلوق را دارید. چرا که طرز تهیه باسلوق ها با یکدیگر یکسان نیستند.

مواد لازم:

  • شکر : 200 گرم
  • روغن: یک قاشق چایخوری
  • نشاسته :100 گرم
  • گلاب: نصف لیوان
  • مغز گردو: 100 گرم

طرز تهیه:

ابتدا نشاسته را درون یک قابلمه بریزید و سپس دو لیوان آب سرد بر روی آن بریزید. قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا نشاسته ها کاملا در آب حل شوند. سپس گلاب و روغن و شکر به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که این مواد را به صورت مرتب هم بزنید تا غلیظ شود.

به بیانی ساده تر، مایع موجود در قابلمه باید به غلظت زیادی برسد تا مانند خمیر شود. در نهایت شما می توانید آن را از روی شعله گاز بردارید و مغز گردو به آن اضافه نمایید. سپس آن را در یخچال قرار داده و اجازه دهید خمیر باسلوق یک ساعت در یخچال بماند.

در مرحله آخر شما باید در حالی که دست خود را کمی چرب کرده اید، خمیر باسلوق را ورز داده و آن را در ابعاد 3 سانتی متری در بیاورید. همچنین می توانید با استفاده از پودر نارگیل و مغز گردو آن را تزیین کنید. دقت کنید که این مقدار مواد برای 4 نفر می باشد.

نکات قابل توجه در طرز تهیه باسلوق

در قسمت‌ قبل با طرز تهیه باسلوق ها به صورت کامل آشنا شدید. اگر برای بار اولی است که قصد تهیه این شیرینی خوشمزه را دارید باید به چند نکته اساسی توجه کنید. اول اینکه قابلمه ای که در آن باسلوق را تهیه می کنید باید حتما تفلون و یا از جنس قابلمه های نسوز و نچسب باشد و در حقیقت تهیه باسلوق در قابلمه های روحی امکان پذیر نیست.

طرز تهیه باسلوق رنگی بسیار آسان است.

دومین نکته این است که وقتی نشاسته را در قابلمه ریخته و به آن آب اضافه می کنید به خاطر داشته باشید که نشاسته ها اصطلاحا گوله گوله نشوند. به این منظور باید آن را به طور مرتب هم بزنید. بهتر است قاشق و یا کفگیر مورد استفاده شما از جنس چوب باشد.

طرز تهیه باسلوق ها معمولا دو ساعت می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که این دو ساعت شامل آماده کردن مواد اولیه باسلوق نیز می باشد. به عبارتی دیگر، از زمانی که شما شروع به تهیه این شیرینی می کنید تا زمان آماده شدن آن حدودا دو ساعت زمان لازم است. شایان ذکر است که این طرز تهیه باسلوق که در قسمت قبل آموختید، ساده ترین نوع تهیه باسلوق می باشد.

نتیجه گیری

همانطور که در بخش های قبل دیدید، طرز تهیه باسلوق ساده است و هر شخص می تواند با ساده ترین امکانات باسلوق تهیه کند و نیازی به فر ندارد. شیرینی های گز و وسوهان هم هستند که بطور خانگی تهیه می شوند. برای آگاهی از آن می توانید مقالات درباره گز و طرز تهیه گز خانگی و راهنما و طرز تهیه سوهان خانگی را مطالعه کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: