همه چیز درباره شرایط نگهداری گز و سوهان

گز و سوهان از محصولات سنتی و شیرین ایران هستند . چون در داخل و خارج استقبال خوبی از آنها شده است ، تلاش های زیادی برای بهبود کیفیت آن شده و چون این شیرینی ها سنتی هستند مواد نگهدارنده در آنها استفاده نمی‌شود. در اینجا در مورد شرایط نگهداری گز و سوهان صحبت می کنیم.

 طول مدت نگهداری و ماندگاری آنها یک بحث مهم بوده است.  شرایط نگهداری باید طوری باشد که سریع فاسد نشوند . اگر بخواهید گز را برای مدت طولانی نگهداری کنید ، می‌توان آن را در یخچال یا فریزر بگذارید که آن هم باید با پوشش نایلونی خودش باشد و اگر هم این پوشش پاره شد و از بین رفت باید داخل نایلون پیچیده شود و در فریزر نگهداری شود تا بوی آن تغییر نکند.

البته قبل از استفاده باید حدود دو ساعت جلو‌تر آن را از فریزر خارج و در دمای اتاق قرار داد. اگر می‌خواهید گز را درون ظرف بچینید باید از ظرف های در دار استفاده کنید.

شرایط نگهداری گز

گز را باید در یک جای خشک و خنک نگهداری کرد ، و دور از نور خورشید و گرما گذاشت. از قرار دادن آن در کنار مواد شوینده باید اجتناب کرد. همچنین به زمان مصرف آنها توجه کرد مثلا یک گز معمولی 2 تا 4 ماه و برای گز شکلاتی 6 تا 9 ماه زمان دارد .

اولین نکته مهم در نگهداری گز مکان است که باید خشک و خنک باشد . در گز چون سفیده تخم مرغ به کار رفته ، دمای بالای 25 درجه و گرما برای آن مناسب نیست ، همچنین دمای خیلی پایین هم ، اگر زیر صفر باشد باعث سفت شدن گز می‌شود. رطوبت و شرجی بودن برای نگهداری گز اصلا مناسب نیست . گز را نباید بدون پوشش و در حالت باز گذاشت.

بسته بندی گز آنتیک

 حتما باید پوشش نایلونی داشته باشد ، چون هم از خشک شدن آنها جلوگیری می‌شود و هم از حمله حشرات و مورچه ها حفظ می‌شود . اگر شرایط نگهداری گز نامناسب باشد در رنگ و مزه و حتی بوی آن تغییراتی به وجود می‌‌آورد که ناشی از اکسایش مغز های موجود در گز می‌باشد.

 مغز ها به دلیل اینکه حاوی اسید های چرب غیر اشباع هستند خیلی زود در معرض اکسایش قرار می‌گیرند که این واکنش باعث ترشیدگی و تیرگی در رنگ مغز ها می‌شود .

در صورتی که بسته بندی مناسب نباشد و اگر رطوبت محیط پایین باشد گز خشک می‌شود و اگر رطوبت زیاد باشد نرم و چسبنده می‌شود و این خود ، دو مشکل اساسی در نگهداری از گز به حساب می‌آید. همچنین برای خرید گز با بالاترین کیفیت از سایت آنتیک اقدام نمایید.

شرایط نگهداری سوهان

شیرینی خوشمزه‌ای مثل سوهان به یک روش نگهداری دقیق و خاص نیاز دارد ، تا بتوان آن را برای مدت طولانی ، بدون اینکه خراب شود نگهداری کرد . برای نگهداری سوهان، سوهان باید بعد از پخته شدن کاملا خنک شود و بعد بسته بندی شود . سپس در داخل جعبه مقوایی یا فلزی گذاشته شود.

در شرایط نگهداری سوهان باید رعایت کرد که برای اینکه سوهان ها به هم نچسبند باید بین تک تک سوهان ها کاغذ مومی یا آلومینیومی قرار داده و درب جعبه یا قوطی باید کاملا جذب و بسته باشد تا هوا به داخل آنها نرود . شیرینی های اصیل مثل سوهان و گز هنگام تولید دارای یک علامت تجاری هستند که نشان دهنده‌ شناخت بیشتر و بهتر آن است .

سوهان پسته ای

نگهداری سوهان شرایط دیگری نیز دارد.مواد نگهدارنده یکی از پارامتر های مهم در نگهداری از این نوع شیرینی ها می‌باشد. چون روغن و کره هایی که در تولید سوهان به کار می‌رود خیلی زود می‌تواند فاسد شود پس در مدت زمان نگهداری آن می‌تواند تاثیر گذار باشد .

با رعایت چندین نکته در نگهداری از سوهان می‌توان با رعایت آنها این شیرینی را برای مدت طولانی و بدون اینکه فاسد شود نگهداری کرد . اول اینکه جعبه یا قوطی حاوی سوهان را داخل یک نایلون قرار دهید تا بهتر بماند .

فریزر کردن یکی از روش های نگهداری سوهان است ، که حتما باید ظرف سوهان داخل نایلون باشد و قبل از مصرف چند دقیقه در دمای اتاق قرار بگیرد و بعد مصرف شود . سوهان مستقیم در معرض نور آفتاب نباید قرار گیرد .

البته با قرار دادن آن در یخچال می‌توان مدت زمان نه چندان طولانی آن را نگهداری کرد، باید به تاریخ مصرف و تولید سوهان دقت کرد تا بدانید چه مدت می‎‌توانید آن را نگهداری کنید ، بهتر است که این نوع شیرینی تازه به تازه مصرف شود تا به اصطلاح بیات نشود.

 مدت زمان مصرف آن حدود 6 ماه است. دمای مناسب برای نگهداری این شیرینی 26 درجه سانتی گراد است و باید در محیطی دور از گرما و رطوبت و در ترجیحا در یخچال باشد.

 اگر سوهان حالت چسبندگی پیدا کند نشان دهنده این است که در جای گرم بوده است . هرچه زمان نگهداری سوهان کوتاه‌تر باشد بهتر است چون احتمال اکسید شدن روغنی که در تهیه آن به کار رفته ، در طولانی مدت افزایش پیدا می‌کند. همچنین برای خرید سوهان درجه یک می توانید از سایت آنتیک اقدام کنید.

اگر شما دوست دارید برای پذیرایی از مهمانان خود گز و سوهان نیز تهیه کنید، اکنون می دانید که چگونه از آنها نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری برایتان باقی بمانند. درصورت علاقه مندی این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا دانش خوبی به آنها در این مورد داده باشید. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: