انگبین چیست ، خواص و محصولات آن

انگبین چیست؟ انگبین از حشره ای به نام پشه گز و درختچه خارداری به نام گون گز به وجود می‌آید .انگبین یعنی شهد که یک کلمه فارسی می‌باشد. در این مقاله در مورد انگبین، خواص و محصولات انگبین صحبت می کنیم.

انگبین شهدی است که حشراتی بعد از آنکه شیره گیاه را مکیدن آن را می‌سازند . به این صورت که حشراتی شیره را به کیسه‌ای که در بدنشان است می‌برند و در آنجا تبدیل به یک شیره شیرین می‌شود که وقتی از بدن حشرات خارج می‌شود به صورت انگبین می‌باشد .

این حشره مانند زنبور شکمی بند بند دارد و شیره گیاه را می مکد و در کیسه در بدنش طی فعل و انفعالاتی به انگبین تبدیل می‌کند . و روی شاخه همین گیاه می‌نشاند و شربت بعد از یک مدت کوتاه بسته می‌شود.

ترنجبین و شیرخشت جزء این خانواده هستند . این گیاه خواص ارزشمندی دارد و به عنوان یک گیاه شفا بخش و اکسیر جوانی و طول عمر و یک غذای مقوی برای تندرستی و شادابی به حساب می‌آید. از گزانگبین در تولید گز استفاده می شود.

خواص انگبین چیست ؟

در جواب به سوال انگبین چیست و چه خواصی دارد باید گفت که انگبین ها خنک و مقوی هستند و دارای ویتامین دی و املاح معدنی مورد نیاز بدن در آنها وجود دارد به خصوص کلسیم . با وجود اینکه ویتامین ها و عناصر حیاتی در انگبین وجود دارد ، می‌توانند محیطی برای رشد میکروب و قارچ ها باشد.

ولی این موجودات روی آنها رشد نمی‌کند بلکه از بین می‌رود این مواد فاقد مواد سمی هستند و خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کننده بسیار بالایی دارند . انگبین ها دارای چند نوع آنتی بیوتیک خوراکی و بی ضرر هستند که انسان به آن حساسیت ندارد و همچنین تشعشعات رادیواکتیو دارند که میکروب های بیماری زا را از بین می‌برند و دیگر اینکه پادزهر برای مسمومیت های غذایی به حساب می‌آیند .

درخت گز

بهترین دوست کبد و بیماری های مربوط به آن و بیماری های عفونی هستند . به خاطر منیزیمی که در آن است از سرطان پیشگیری و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند . با وجود آنکه شیرین است ولی برای دندان ضرری ندارد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و باعث محکم شدن دندان و لثه می‌شود . می‌توانند کمبود غذایی را جبران کند.

ترشحات غدد داخلی و بزاق را تعدیل و حرارت و التهاب های درونی را تسکین و جریان خون را آسان می‌کند ، و همچنین باعث باز شدن مویرگ ها می‌شود و از سکته قلبی جلوگیری می‌کند .

در پاسخ به سوال خواص انگبین چیست می گوییم که از دیگر خواص آن ضد افسردگی و نشاط آور بودن است . خون را صاف و رقیق و رنگ چهره را باز می‌کند . برای ضعف قوای جسمانی و رفع دل درد ، بیماری های گوارشی مفید است .

برای درمان زخم معده و یبوست هم بی تاثیر نیست . برای بیماری های ریوی ، کم اشتهایی و بی خوابی و سستی اندام و عضلات از آن استفاده می‌شود . می‌توان به نوزاد شیرخوار به جای شربت قند ، شربت انگبین داد تا استخوان بندی آن محکم شود و همچنین باعث می‌شود که زود دندان درآورد.

افراد سالخورده به جای خوردن قند سفید و برای حفظ سلامتی خود از شهد انگبین ها که زنده و فعال است ، استفاده کنند.

طبع انگبین

طبع برگ،ریشه و پوست گز انگبین سرد و خشک است و طبع شهد آن گرم و خشک است و خوردن آن برای افراد با طبع گرم نافع می‌باشد.خوردن آنها در عین حال که مسهل است نیرو دهنده هم می‌باشد.

از مهمترین مصارف انگبین در طب سنتی و صنعت داروسازی است . ترکیبات شیمیایی که در گز انگبین وجود دارند مانند : فروکتوز که قند ساده است و شیرین تر از ساکاروز می‌باشد و سرعت جذب آن نسبت به قند های دیگر کندتر است و خاصیتی مانند عسل طبیعی دارد .

بیشترین مصرف انگبین از گذشته تا به امروز در تولید گز معروف اصفهان بوده که علاوه بر خاصیت چسبندگی و شکنندگی باعث حفظ رطوبت گز و در نتیجه نرم و تازه ماندن آن برای چند هفته می‌شود ولی امروزه به دلیل کاهش محصول و قیمت زیاد آن قنادی ها ترجیح می‌دهند از ترکیبات مشابه آن استفاده کنند .

از مصارف دیگر انگبین در صنایع داروسازی است. فروکتوز موجود در آن باعث شده دارای خاصیت دارویی ویژه ای باشد که در طب کاربرد دارد .

محصولات انگبین

  1. گز علفی : یک ماده شیرین است که وقتی حشره نیش خود را در ساقه یا برگ درخت فرو می‌کند، مایع از آنها خارج می‌شود و در مجاورت هوا سفت می‌شود . رنگ آن سفید ، صاف و شفاف و دارای طعم شیرین است .
  2. گز انگبین : گز انگبین از نیش زدن حشره به برگ و شاخه های جوان درختان گز به وجود می‌آید، این گز بسیار شیرین است و رنگ آن سفید مایل به زرد است .
  3. گز خوانسار : این نوع گیاه نوعی گون است که در اطراف خوانسار و در مناطق کوهستانی چهارمحال می‌روید و از ترشحات حشره به وجود می‌آید و رنگ آن قهوه‌ ای خاکستری است .

در این مقاله سعی کردیم تا به سوال انگبین چیست پاسخ دهیم و در مورد خواص و محصولات آن کمی صحبت کنیم.. این ماده در گز بعنوان ماده اولیه استفاده می شود و طعم فوق العاده ای به آن می دهد. امیدواریم از اطلاعات بدست آمده لذت برده باشید.

2 پاسخ

  1. عالی عالی عالی و مفید بود…..خیلی زحمت کشیدین از جمع آوری این اطلاعات……

    سپاس .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: