خواص جوانه گندم و طرز تهیه آن

گندم یک ماده اصلی در رژیم های غذایی فرهنگ های سراسر جهان شناخته شده است که از 9000 سال پیش در اروپا و آسیا کشت شده است. امروزه مردم برای حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل غلات می خورند.غلات مانند گندم حاوی کربوهیدرات های پیچیده ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. جوانه گندم بخشی از مغز گندم است و وظیفه کمک به تولید مثل گیاه و تخم ریزی گندم جدید را بر عهده دارد. در این مطلب به خواص جوانه گندم و طرز تهیه آن می پردازیم.

جوانه گندم

جوانه گندم یکی از مواد تشکیل دهنده سوهان است. برای آشنایی با طرز تهیه سوهان مقاله طرز تهیه دسر سوهان و خواص آن را بخوانید. گیاه گندم چمن بلندی است که در قسمت بالا یک سنبله دارد. سنبله حاوی توت گندم است ، از 20 تا 100 توت در هر گیاه. هر توت گندم دارای سه قسمت است: سبوس ، آندوسپرم و جواَنه.سبوس ، پوست خارجی توت گندم است.

آندوسپرم بیشتر یک توت گندم را تشکیل می دهد و در داخل سبوس قرار دارد. هنگامی که گندم به آرد سفید تصفیه می شود ، معمولاً سبوس و جوانه از بین می رود.

خواص جوانه گندم بسیار زیاد است.

جوانه گندم به غلات و نان ذرت اضافه می شود و همچنین به صورت خام در دسترس است. دانه گندم جوانه زده عطر و طعم متمایزی دارد ، کاملا نرم است و می تواند در انواع سالادها استفاده شود و به صورت مایع و ژل  نیز موجود است. می تواند به عنوان یک افزودنی غذایی یا به عنوان یک مکمل غذایی استفاده شود.

 خواص جوانه گندم  برای سلامتی

 خواص جوانه گندم  بسیار زیاد است و مواد معدنی متنوعی دارد که به بدن شما در انجام عملکردهای مختلف کمک می کند. روی ، منگنز ، فسفر و منیزیم همه در داخل  جوانه  قرار دارند. یکی از خواص جوانه گندم  این است که حاوی روی  است .  روی به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس ها مانند سرماخوردگی کمک می کند.

 منیزیم علاوه بر کمک به تقویت قلب و استخوان ها ، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز کمک می کند.  از دیگر خواص  جوانه گندم این است که فسفر موجود در آن به کمک کلسیم، به ترمیم و رشد بافت کمک می کند. منگنز نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سیستم ایمنی بدن دارد

جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی از ارزش بسیار خوبی برخوردار است. یک منبع عالی از پروتئین های گیاهی ، همراه با فیبر و چربی های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم ، روی ، تیامین ، فولات ، پتاسیم و فسفر است.جوانه گندم سرشار از ویتامین E ، یک ماده مغذی ضروری با خاصیت آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش رادیکال های آزاد در بدن می شوند و تحقیقات نشان می دهد منابع طبیعی آنتی اکسیدان برای پیشگیری از بیماری اثربخشی بهتری دارند.

خواص جوانه گندم برای سلامتی بدن زیاد است.

برخی معتقدند  خواص جوانه گندم می تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کرده و به سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که غلات کامل می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کنند.طبق گفته سازمان امنیت غذایی اروپا، شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد روغن جوانه گندم می تواند به کنترل سطح کلسترول کمک کند.

  برخی دیگر از خواص جوانه گندم عبارت اند از:

  • پوست را در برابر پیری زودرس محافظت کند
  • باعث کنترل فشار خون ، بهبود عملکرد مغز و هضم  بهترغذا می شود.

توجه داشته باشید  از آنجا که جوانه گندم ازهسته گندم آسیاب می شود ، حاوی گلوتن است. و اگر از بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن رنج می برید ، بهتر است از آن اجتناب کنید.

جایگزین جوانه گندم چیست؟

اگر از جوانه گندم اجتناب می کنید ، بهتر است از سبوس گندم نیز خودداری کنید.بهتر است، از  مواد جایگزین  برای جوانه گندم  استفاده کنید.

مواد جایگزین جوانه گندم

کتان

 کتان آسیاب شده دارای طعم خوبی و رنگی تیره شبیه جوانه گندم است. همچنین بیشتر از جوانه گندم حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است . گر می خواهید از کتان آسیاب شده به جای جوانه گندم استفاده کنید ، می توانید این مقدار را به میزان مساوی انجام دهید. برخی تحقیقات نشان می دهد که جوانه گندم و بذر می تواند به درمان علائم یائسگی نیز کمک کند ، اما این تحقیق قطعی نیست.

دانه های آفتابگردان ساییده شده

 دانه های آفتابگردان ساییده شده همانند جوانه گندم پروتئین ، بافت و فیبر را به ظروف و کالاهای پخته شده اضافه می کنند. آنها حاوی کربوهیدرات کمتری و چربی بیشتری نسبت به جوانه گندم هستند اما مقدار پروتئین مشابهی دارند.

سبوس جو دوسر

 سبوس جو دوسر از پوسته خارجی دانه جو دوسر ایجاد می شود. از نظر تغذیه و بافت شبیه جوانه گندم است و همچنین پر از پروتئین ، اسیدهای چرب امگا 3 ، کلسیم ، فیبر ، ویتامین های گروه B و آهن است. مانند جوانه گندم ، تا حدودی ترد و درشت است.

طرز تهیه جوانه گندم

طرز تهیه جوانه گندم زیاد سخت نیست شما می توان در منزل این کار را انجام دهید.  فقط کافی است  دانه های مرغوب  گندم را در ظرف کم عمق فقط با آب کافی برای پوشاندن آن ، خیس کنید.

در تمام مراحل خیساندن که سه روز طول می کشد  چند بار گندم ها را بشوید و آب ظرف را تخلیه کنید و آن را به مدت سه الی  چند روز به صورت مرطوب درون ظرف نگهداری کنید.

 در تمام مراحل باید از مصرف آب اضافی خودداری شود. توجه داشته باشد در هوای سرد برای تکمیل جوانه زنی ممکن است 24 تا 36 ساعت بیشتر زمان لازم باشد.پس ظرف حاوی گندم های خیس شده را در هوای مناسب نگهداری کنید.همچنین بهتر است از ظرف شیشه ای استفاده شود.

جوانه گندم را می توانید به صورت های مختلفی  کنید مانند ژل ،مایع وغیره  مصرف. اگر به گولتین حساسیت دارید می توانید کتان، دانه های افتاب گردان ساییده شده و جایگزین جوانه گندم کنید.

در این مطلب خواص جوانه گندم و طرز تهیه آن را مورد بررسی قرار دادیم. همان طور که گفته شد جوانه گندم طرز تهیه ساده و خواص بسیار زیادی  دارد. همچنین اگر بدن شما با آن مشکل دارد می توانید از جایگزین ها آن استفاده کنید. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: