شناخت انواع پولکی و طرز نگهداری آنها

وقتی که صحبت از پولکی به میان می آید اولین چیزی که مهم است طعم و مزه و انواع مختلف آن است. اما نحوه نگهداری پولکی نیز مهم است. در این مقاله می خواهیم انواع پولکی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. همچنین شرایط نگهداری و ترکیباتی که در آن بکار رفته را می خوانیم.

شناخت انواع پولکی

پولکی‌ها از انواع خوردنی‌های خوشمزه ای هستند که  خوردنشان همراه با نوشیدنی گرم خالی از لطف نیست. این آبنبات خوشمزه و خوش‌عطر علاوه بر اینکه قند و شیرینی مناسب و به اندازه ای دارد، طعم و عطر‌های دلنشینی نیز داشته که بر همین اساس می توان آنها را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد.

انواع پولکی براساس نوع موادی که در آن به کار گرفته شده عبارتند از:

– پولکی کنجدی

– عسلی

– زعفرانی

– زنجبیلی

– پولکی با عطر لیمو

– پولکی با مغز بادام

– پولکی با پودر پسته

– پولکی گل سرخ

– پولکی پوست پرتقال

– پولکی نارگیلی

– پولکی کاکائویی

– پولکی با شاهدانه

– پولکی دارچینی

– پولکی گشنیزی و یا نعنایی

از آنجایی که پولکی سوغات سنتی کشور ماست، بسیار محبوب است. روند تولیدات پولکی از گذشته تا به امروز دستخوش تغییراتی شده است. این تغییرات اغلب در جهت رضایت مشتریان و ایجاد تنوع بیشتر بوده است. به طور مثال استفاده از مغزها در طرز تهیه پولکی با استقبال خوبی مواجه شده است. از این رو امروزه انواع متنوع تری از پولکی داریم.

پولکی با مغز تخمه یکی از این تولیدات است. برای تهیه این نوع پولکی پس از حرارت دادن شکر و جوشیدن آن کره را اضافه می کنند و در انتها مغز تخمه آفتابگردان را داخل مواد می ریزیم. گاهی برای خوش رنگ شدن آن از زعفران نیز استفاده می شود.

به همین ترتیب و با استفاده از ترکیبات مختلف می توان برای طعم دار کردن و تزیین پولکی استفاده کرد. به طور مثال پولکی خشخاشی، پولکی رژیمی و پولکی پرتقالی از جمله انواع دیگر این شیرینی است.

درباره انواع پولکی

پولکی ها با هر طعمی که درست شوند، هدفشان شیرین کردن طعم دهان شماست و این همه تنوعی که مشاهده می کنید بابت این است که این آبنبات اصیل اصفهانی باب میل هر ذائقه ای باشد. تهیه و تولید سنتی این آبنبات در کارگاههای تولید پولکی معمولا در کنار تولید نبات صورت می‌گیرد و شیره انتهایی که از تولید نبات به جا می ماند را با اضافه کردن سرکه و دادن حرارت بالا و جوشاندن آن تا غلیظ شدن کامل شیره و اضافه کردن طعم دهنده هایی که در قسمت بالا آنها را عنوان کردیم، و پخش کردن آنها بر روی سینی های مخصوص و جداسازی آنها بعد از خنک شدن، ادامه داده تا تبدیل به پولکی شوند.

هرکدام از این انواع پولکی ها بعد از اینکه کاملا شکل گرفته و به اصطلاح درست شدند، برای هر نوع ذائقه می تواند مفید باشد. لازم به ذکر است که پولکی را با شکر و عسل هم درست می کنند. میزان شیرینی این آبنبات را به این ترتیب می توان کمتر یا بیشتر کرد. اما در هر حالتی هم که تولید شوند، چون ضخامت پولکی بسیار نازک بوده و از نظر شکل و اندازه ابعاد کمی دارد، می توانید تقریبا اطمینان داشته باشید که این آبنبات قند زیادی را وارد بدن شما نمی کند. البته این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت با پرهیزهای سفت و سخت غذایی متفاوت خواهد بود.

پولکی کنجدی در بحث انواع پولکی

خواص پولکی

پولکی آبنبات ساده ای است که در کنار چای یا به تنهایی سرو می شود. پولکی جایگزین مناسبی برای قند است و به سلامت دندان ها آسیب نمی رساند. گرچه بهتر است پولکی جویده نشود. در عین حال به خاطر قند کمتری که دارد مصرف آن توصیه می شود. خواص پولکی در انواع مختلف آن متفاوت است. شما می توانید انواع مختلف پولکی را تهیه کنید و علاوه بر طعم و مزه از خواص آن ها بهره مند شوید.

نگهداری پولکی

بنابر سلیقه خود هر کدام از انواع پولکی را که انتخاب کرده و خریداری نمودید، لازم است برای نگهداری آنها و ماندگاری بیشترشان، نکاتی را مورد توجه قرار دهید. مثلا اگر در ظروف دربسته پولکی را خریداری می‌کنید طوری درب را باز و بسته کنید که هوا وارد ظرف نشود و یا پلاستیک وکیوم آن پاره نشود.

باید اغلب خوراکی ها و مخصوصا شیرینی ها را در مکان سرد و خشک نگهداری کنید. وجود رطوبت در محیط هم بر روی کیفیت پولکی و شیرینی های دیگر تأثیر می گذارد و هم ممکن است شرایط را برای کم کردن ماندگاری آنها به دلیل وجود کپک زدگی مهیا کند. منظور از رطوبت هم فقط رطوبت مربوط به محیط زندگی .(مثلا شهرهای شمالی یا جنوبی)  نیست . بلکه حتی اگر ظرف پولکی را در مکانی بالای حرارت و بخار کتری و سماور هم قرار دهید، همین اتفاق خواهد افتاد.

از گذاشتن مقدار زیاد پولکی در قندان و یا هر ظرف دیگر اجتناب کنید. ممکن است مورچه ها بدون اینکه به شما اعلام کنند، به پولکی‌هایتان دستبرد بزنند!

بهترین مکان برای نگهداری آنها برای طولانی مدت در یخچال می باشد که از به هم چسبیدن آنها هم جلوگیری می‌کند.

استفاده از طعم های مختلف و انتخاب انواع پولکی

همانطور که در قسمت های قبلی هم اشاره کردیم، تنوع طعم و مزه در تولید پولکی زیاد است. برای انتخاب انواع پولکی علاوه بر اینکه افراد مطابق سلیقه و میل خود عمل می کنند اما می توان براساس معیارهای زیر هم انتخاب را انجام داد.

معیارهای انتخاب پولکی

وضع مزاجی یا طبع افراد هم می تواند در تعیین نوع پولکی مؤثر باشد. مثلا افرادی که به اصطلاح دارای طبع گرم هستند بهتر است از طعم هایی استفاده کنند که به کاهش گرمای مزاجی آنها کمک کند و در مورد افرادی با وضع مزاجی سرد یا طبع سرد برعکس. اکثر طعم های پولکی برای افرادی با طبع سرد مناسبند. اما ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که با توجه به فصلی که درآن از پولکی استفاده می کنید هم می توانید نوع طعم را انتخاب کنید. یعنی مثلا در فصل زمستان با وجود هوای سرد و مصرف زیاد انرژی بدن به منظور تولید گرما و حفظ آن، بهتر است از پولکی بیشتر استفاده کنید. فرقی هم در این مورد راجع به سردمزاجان و یا گرم مزاجان وجود ندارد. مثلا مصرف پولکی شاهدانه یا کنجدی می تواند بخش اعظم انرژی گرمایی را برای بدن شما در زمستان تامین کند.

انواع پولکی از جمله کنجدی و ساده

نکات مهم در ارتباط با  مصرف انواع پولکی

بعضی از انواع طعم ها و مغزهای که در پولکی ها استفاده می شود ممکن است برای بعضی افراد آلرژی به همراه بیاورد و یا آنهایی که زمینه ژنتیکی در این ارتباط را دارند، مستعد ظهور و بروز علائم آلرژی کند. پس در مصرف این شیرینی جانب احتیاط را نگه دارید و افراط نکنید.

پولکی های زنجبیلی برای افرادی که ناراحتی های گوارشی داشته و معده رنجوری دارند، در التیام دادن مشکلات این قسمت از بدن آنها کمک بسزایی می تواند بکند. همچنین این نوع از پولکی برای خانم های باردار که در ماه های اول بارداری و دچار تهوع هستند می تواند بسیار کمک کننده باشد. و علائم را کمتر کند.

یا پولکی مغز پسته ای برای افرادی که دچار فقرآهن و کم خونی هستند می توانند کمک کننده باشند. به طور کلی استفاده از تنقلات سنتی به دلیل ساختار ساده و طبیعی و بدون وجود ترکیبات شیمیایی و نگهدارنده می توانند در اضافه کردن املاح و مواد معدنی و حتی برخی ویتامین ها نقش خوبی را ایفا کنند.

به همین دلیل مصرف اینگونه خوراکی ها را بهتر است از همان کودکی برای فرزندانمان آغاز کنیم تا هم جنبه لذت و خوشمزگی که بچه ها به دنبال آن هستند، تأمین شود و هم مواد مفیدی در این حین وارد بدن آنها شود.

تولید انواع پولکی در کشور

انواع پولکی علاوه بر اصفهان در شیراز هم تولید می شود و از سوغات های خوشمزه این دو شهر به حساب می‌آید. اما خوشبختانه در تمام نقاط کشور می توانید این محصول را پیدا کرده و خریداری نمایید.

در این بحث به معرفی انواع پولکی و جزئیات آن پرداختیم و با طعم های مختلف پولکی ها آشنا شدیم. همچنین نکات خوبی برای نگهداری ونرم نشدن پولکی آموختیم. این مقاله اطلاعات ضروری برای شناخت پولکی را در اختیارتان قرار میدهد که هنگام خرید آن کمک شایانی به شما میکند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: