برترین انواع گز

انواع گز از خوشمزه ترین و منحصربه فردترین تنقلات اصیل ایرانی هستند که اصلیتی اصفهانی دارند. طعم خوشمزه انواع گز و همچنین خواص بی نظیری که در واقع ناشی از ترکیبات طبیعی به کار رفته در آنهاست، انواع گز را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شیرینی های ایرانی کرده است. در این مقاله در مورد انواع گز صحبت می کنیم.

تولید این شیرینی های خوشمزه آنهم با ریزه کاری هایی که فقط تولیدکنندگان سنتی و حرفه ای این شیرینی می دانند، کمی سخت و وقتگیر است. تازه اصلا هم معلوم نیست که تولید نهایی ما به خوشمزگی گز بازاری بشود!

عاملی که گزها را به انواع مختلف تقسیم بندی می کنند، شکل ظاهری و نحوه بسته بندی و نگهداری آنهاست و همچنین اضافه و یا کم شدن بعضی از ترکیبات آنها می باشد. با توجه به این عامل انواع این شیرینی خوشمزه را به شما معرفی خواهیم کرد:                                               

انواع گز و تفاوت آنها:

از نظر میزان استفاده از مغزها:

در انواع گز تولیدی اصیل اصفهان، مغزهای به کار رفته در یا پسته است یا بادام و یا مخلوطی از هردو. همچنین براساس میزان درصد مغزهای به کار رفته هم می توان آنها را تقسیم بندی کرد به 10 درصدی، 18 درصدی، 28 درصدی و40 درصدی یا گز سفارشی.

از نظر نحوه بسته بندی:

انواع گز را اکثر مردم به صورت گز آردی و گز لقمه می شناسند که البته تفاوت این دو در ترکیبات شان نیست بلکه فقط آنها در نوع بسته بندی و نگهداری شان با هم فرق دارند.

برای نگهداری گز لقمه و اینکه به هم نچسبند از پوشش نایلونی برای هر یک از گزها استفاده می شود در صورتی که برای گز آردی از پاشیدن آرد لابه لای هر یک از گزها استفاده می شود. البته شکل گز آردی بیشتر دایره ای است اما گز لقمه به شکل مربع و مستطیل می باشد.

گز پسته ای به عنوان نوعی از انواع گز

گز انگشت پیچ:

این گز بعنوان نوعی از انواع گز، با قاشق خورده می شود و نرم تر از انواع دیگر می باشد. بدون مغز بوده و به دلیل سهولت در تناول، برای افراد مسن و کودکانی که دندان هایشان هنوز به رشد کافی نرسیده است، بسیار مفید می تواند باشد.

گز برشی

انواع گز بازاری که ما خریده و خورده ایم از این نوع می باشند که با کمک دستگاه برش می خورند و از هر طرف که به آنها نگاه کنیم مغزهای به کار رفته در داخل آنها قابل رؤیت هستند.

انواع گز از لحاظ طعم

گز بدون انگبین:

انگبین که شهدی سفیدرنگ است عامل اصلی شیرینی و خوشمزگی منحصربه فرد گز می باشد. امروزه در اکثر تولیدات انبوه به جای این شهد از گلوکز و قند و شکر استفاده می شود. گزهای انگبینی قیمت های بالاتر و البته طعمی کاملا متفاوت تر و خوشمزه تر دارند.

گز شکلاتی:

این گزها از انواع گز هستند و.  تولیدات تازه ای می باشند که روی آنها  با لایه ای از شکلات پوشیده می شود و هم خواص غذایی گز را افزایش می دهد و هم نگهداری و میزان ماندگاری آن را بالا می برد.

انواع مدل های گز

گز بدون مغز:

این گزها از نظر شکل و نحوه بسته بندی شبیه گز آردی هستند. دایره ای شکل و بدون فرم و فاقد هرگونه مغزی.

گز لقمه نرم:

این نوع از از انواع گز ، چون درصدی از رطوبت را داراست بسیار نرم بوده و حالت کشسانی دارد و بین دو انگشت کش می آید. به مرور زمان هم دچار سفتی شده و شاید غیرقابل خوردن هم بشود.

گز شکن دار:

از انواع گز است که اصیل اصفهانی است و با کمترین میزان رطوبت. خشک و شکننده اما در دهان آب می شود و احتیاج به جویدن ندارد. این گز به شکل آردی تهیه می شوند.

سوهان گزی

یکی از خوشمزه ترین انواع گز و تولیدات ترکیبی است که از پیوند دو شیرینی خوشمزه ایرانی به وجود آمده است. ترکیبی از سوهان و گز. به صورت لقمه ای و با پوششی از سوهان که داخل آن از گز استفاده شده است و هنگام خوردن آنها، طعمی بینابین را تجربه خواهید کرد. تجربه ای به یاد ماندنی.

گز پروبیوتیک

نوعی از انواع گز که هم قند بالا را حذف کرده است و هم در تولید خود از باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک ها بهره برده است. البته این نوع گزها، سنتی نیستند و از دستاوردهای جدید صنعت تولید گز می باشند.

باکتری های مفید پروبیوتیک باعث تقویت سیستم گوارش شده و افرادی که مشکلات و ناراحتی معده دارند و معمولا قند شیر به نام لاکتوز، معده آنها را دچار مشکل می کند، این باکتری ها برای آنها بسیار مفید و سودمند می باشد. البته برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بهتر است با مشورت پزشک استفاده از آنها صورت بگیرد. در ضمن برای حفظ خاصیت این نوع از گزها باید حتما در دمای پایین فریزر و یخچال نگهداری شوند.

گز رژیمی

این نوع از انواع گز برای افرادی که دچار دیابت هستند بسیار مناسب است. امروزه مصرف قند به مراتب از سال های گذشته بیشتر شده است و بسیاری از ترکیبات غذایی که مورد مصرف روزانه ما قرار می گیرند به شکل غیرمستقیم دارای میزان قابل توجهی قند هستند.

گز رژیمی علاوه بر اینکه برای افراد دیابتی مناسب است، برای کسانی که می خواهند کالری کمتری وارد بدنشان بشود و به عبارتی غذای رژیمی مصرف می کنند و یا حتی ورزشکاران هم بسیار سودمند است. معمولا هم در ترکیبات این گزها از پودرهای گیاهی طعم دهنده به جای قند و گلوکز استفاده می شود.

البته با معرفی دو نوع از انواع گز تولیدی جدید رژیمی و پروبیوتیک، می توانیم تقریبا با اطمینان بالایی بگوییم که مصرف گز دیگر برای هیچ کس ممنوعیت نخواهد داشت حتی افراد دیابتی!

نکته نهایی در ارتباط با نحوه بسته بندی و فروش انواع گز می باشد که این مورد در میزان قیمت نهایی گز هم اثرگذار است. مانند بسته بندی های سفارشی در کاورهای چوبی و مخصوص و شکیل که بیشتر در ارتباط با تولیدات سفارشی شرکت ها و ادارات و ارگان ها صورت می گیرد.

بسته بندی های ویژه که برای دادن هدیه مناسب اند و همچنین بسته بندی های معمولی در جعبه های معمولی و همچنین بسته های فله ای.

گز آردی

گز آردی در روش تهیه و مواد اولیه  مشابه گزهای قالبی است و تفاوت آنها در نحوه‌‌ی بسته بندی و برش است. این گز در اشکال گوناگون در بازار عرضه می شود. وجود آرد در بسته بندی‌های این نوع برای جلوگیری از خشک شدن و حفظ رطوبت گز، آن را در آرد فراوان می غلتانند. ما ویژگی دیگری که گز آردی را از گز معمولی متمایز می کند، عدم چسبندگی آن به دندان است. علاوه بر اینها قابلیت نگهداری طولانی این گز باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد.

در این مقاله ما سعی کردیم که اکثر گزهای تولیدی در بازار را به شما عزیزان معرفی کنیم. نوع انتخاب شما به سلیقه، ذائقه و مجازبودن یا نبودن شما از نظر پزشکی، در رابطه با مصرف این گزها، بر می گردد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

در نهایت برای خرید گز اعلاء با بسته بندی ها و ترکیبات مختلف از سایت گز آنتیک اصفهان به صورت اینترنتی اقدام کنید و در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: