همه چیز درباره طرز تهیه پولکی

دوست دارید کمی بیشتر در مورد پولکی بدانید؟ پولکی چیست، از کجا آمده و طرز تهیه اش چگونه است؟ ما دراین مقاله می خواهیم به این سوالات جواب دهیم. پس اگر کنجکاو شده اید و می خواهید بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

اصفهان، نصف جهان

اصفهان را همه با آثار تاریخی بسیار زیبا و شگفت انگیزش می شناسیم. شهری که با گذر زاینده رود از دل آن، چون نگینی در داخل فلات مرکزی ایران می درخشد و روزهای تاریخی و پرحادثه ای را به خود دیده است.

اصفهان شهری است که نه فقط با ابنیه و آثار قدیمی ثبت شده جهانی شهرت پیدا کرده، بلکه آثار دستی که توسط هنرمندان این خطه هم خلق و با امضای ایران به مردم جهان شناسانده شده هم نقش مهمی در تعالی و رشد و جهانی شدن این استان ایفا کرده اند.

از همه اینها بگذریم، برای ما مردم ایران نام استان اصفهان یادآور چیزهای دیگری است که شاید در حجم بین المللی کمتر به آن پرداخته شده باشد. اصفهان برای ما یادآور دانشمندان و فاضلان و هنرمندانی است که هرکدام در عرصه های علمی و هنری توانسته اند برای سال ها و قرن های متمادی ایران را پیشرو در مباحث علمی و هنری زمان خود، کنند.

در کنار همه این مسائل که حس غرور را در وجود ما شعله ور می کند، هنرشیرینی پزی مردمان این دیار هم نکته دیگری است که شاید پرداختن به موضوعاتی که نام بردیم، تمرکز بر روی آنها را کمرنگ کرده است.

شیرینی های خوشمزه و تنقلات منحصربه فردی که در این استان پخت می شوند، به عنوان سوغاتی های اصلی و معروف این شهر و دیار، به مناطق دیگر ایران و حتی خارج از کشور، دست به دست می شود.

اما با همه این تفاسیر، با تولید بیشتر این شیرینی ها و گسترش کارگاههای تولیدی آنها، می توانیم این سوغات  های خوشمزه را بهتر و بیشتر به دنیا معرفی کنیم. چیزی که در مورد شکلات سوئیس اتفاق افتاده است و نام این کشور را در دنیا به دلیل تولید انواع شکلات های خوشمزه بر سر زبان ها انداخته است.

گز و پولکی و سوهان عسلی سه نوع از مهمترین شیرینی های تولید اصفهان هستند که هرکدام خوشمزگی و فواید خاص خود را دارند.

پولکی

آبنبات هایی کوچک و نازک و ورقه ورقه، که خیلی آسان و راحت می توان آنها را آماده کرد. این آبنبات را می توانید در منزل هم تهیه کنید. یکی از امتیازات این شیرینی های ایرانی و اصیل، استفاده از مواد اولیه ساده و قابل دسترس و البته خواص بی شماری است که این شیرینی ها به بدن ما وارد خواهند کرد.

همچنین در مورد پولکی به شکل خاص، این آبنبات چون ضخامت و حجم کمی دارد میزان قند ورودی به بدن با خوردن آنها زیاد نخواهد بود.

حتی تصور طعم و مزه شیرین و عطرآگین پولکی در دهان در کنار یک فنجان چای داغ، حس خوبی را در ما ایجاد می کند، پس بهتر است برای درست کردن این آبنبات ها دست به کار شوید.

انواع پولکی

پولکی ها انواع مختلفی دارند که تفاوت اصلی آنها در استفاده از مغز به کار برده شده در آنها و یا به اصطلاح طعم پولکی است. مهمترین نوع پولکی ها عبارتند از:

  • پولکی زعفرانی
  • پولکی کنجدی
  • پولکی با طعم لیمو عمانی
  • پولکی نارگیلی
  • پولکی زنجبیلی
  • پولک پسته ای
  • پولک گل سرخ

اکنون در ادامه می خواهیم شما را با پخت پولکی کنجدی که یکی از رایج ترین پولکی ها در بازار می باشد، آشنا کنیم.

طرز تهیه پولکی کنجدی

مواد لازم در طرز تهیه پولکی کنجدی عبارتند از:

  • شکر نصف لیوان
  • آب 100 سی سی
  • سرکه سفید 5 قاشق
  • کنجد به اندازه دلخواه
  • پودر هل به اندازه دلخواه

شکر یکی از مواد تشکیل دهنده پولکی

طرز تهیه

مرحله اول در طرز تهیه پولکی:

در یک ظرف نچسب، آب و شکر و سرکه را با هم مخلوط کنید و کاملا هم بزنید. سپس بر روی حرارت ملایمی قرار داده و بگذارید به جوش آید.

مرحله دوم در طرز تهیه پولکی:

مخلوط را هر از گاهی هم بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند . در نهایت بعد از گذشت 20 تا 25 دقیقه، آب آن کاملا تبخیر شود و شربت شما غلیظ شده و قوام پیدا کند.

مرحله سوم در طرز تهیه پولکی:

پودر هل و کنجد را هم به ترکیبات قبلی خود اضافه می کنید و اجازه دهید تا با بقیه مواد به مدت 5 دقیقه کاملا بجوشد. برای اینکه متوجه شوید که ترکیب پولکی آماده شده یا نه، کافیست در آب سرد مقداری از این ترکیب را ریخته و میزان تردی ترکیب را ببینید. اگر کاملا ترد باشد، یعنی آماده است.اما اگر به دندان می چسبید یعنی هنوز هم احتیاج به حرارت دارد.

مرحله چهارم در طرز تهیه پولکی:

داخل یک سینی فویل پهن می کنید و قاشق قاشق ترکیب پولکی را به شکل دایره روی آن قرار می دهید. به پولکی ها اجازه سرد شدن و شکل گرفتن دهید.

مرحله پنجم در طرز تهیه پولکی:

اکنون به راحتی پولکی کنجدی خود را می توانید از روی سینی جمع کنید و نوش جان کنید.

کنجد یکی از مواد تشکیل دهنده پولکی

نکات طرز تهیه پولکی:
  • در هنگام پخت نباید ترکیب را خیلی هم بزنید. به شکل متعادل و محدود اینکار را بکنید.
  • حرارتی که روی آن ترکیب را آماده می کنید نباید زیاد باشد. حرارت ملایم باشد.
  • اگر ترکیب بیش از حد روی شعله باقی بماند ترکیب تلخ می شود و شکل ترد و پولکی نمی گیرد. از طرفی اگر زود هم از روی شعله برداشته شود؛ حالت چسبنده پیدا می کند و آبنباتی نمی شود.
  • علاوه بر پودر هل می توانید از گلاب هم برای خوش عطر کردن پولکی استفاده کنید.
  • وقتی می خواهید ترکیب مایع و روان پولکی را روی سینی پخش کنید، حتما این کار را با بیشترین سرعت انجام دهید، زیرا سریع سفت می شود. اگر مایع پولکی سفت شد روی حرارت مجددا قرار دهید تا روان شود.
  • حتما از فویل روی سینی استفاده کنید. چون جدا کردن پولکی های نازک بعد از سرد شدن از داخل ظرف، کار سختی است و پولکی ها شاید بشکنند.سعی کنید زمانی که مایع را روی فویل سینی پخش می کنید آن را هرچه نازک تر کنید تا تردتر شوند.
  • شما خیلی راحت می توانید مقدار شکر استفاده شده در پولکی را به میل خود کمتر هم کنید و به اصطلاح پولکی رژیمی تری درست کنید. حتی می توانید از عسل به جای شکر استفاده کنید و به این ترتیب این آبنبات برای افراد دیابتی هم مورد مصرف قرار بگیرد.

در این مقاله در مورد پولکی و طرز تهیه پولکی صحبت کردیم. خوشتان آمد؟ علاقه مند شدید که در منزل درست کنید یا هنوز ترجیح می دهید از بیرون تهیه کنید؟ امیدواریم اگر دوست دارید این شیرینی خوشمزه را در منزل درست کنید، این مقاله به شما کمک کرده باشد. از همراهی شما متشکریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: