طرز تهیه شیرینی پسته ای چگونه است؟

یکی از شیرینی های پرطرفدار نوروز، شیرینی پسته ای است،که از شیرینی های سنتی ایرانی می باشد. بافت شیرینی پسته ای ترد،پوک و خوش خوراک است. اگر دوست دارید که این شیرینی جذاب را در منزل درست کنید، با ما همراه باشید، تا طرز تهیه شیرینی پسته ای را آموزش دهیم.

طرز تهیه شیرینی پسته ای

شیرینی پسته ای یک پیشنهاد جذاب برای افراد، بخصوص طرفداران پسته است. شیرینی پسته ای با رنگ جذاب ، دلربا و طعم منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه ای در بین علاقه مندان به شیرینی خشک دارد. طرز تهیه شیرینی پسته ای خوش طعم، بسیار راحت است و خیلی سریع می توان در منزل، آن را تهیه کرد. مواد اولیه برای تهیه کردن شیرینی پسته ای، ساده و در دسترس می باشد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پسته ای:

پودر پسته 100 گرم
پودر قند 150 گرم
آرد سفید 125 گرم
روغن جامد یا کره 150 گرم
هل یک قاشق مرباخوری
خلال پسته برای تزیین

 

طرز تهیه شیرینی پسته ای قدم به قدم

  1. اولین مرحله در تهیه شیرینی پسته ای، مخلوط کردن پودر پسته، پودر هل و پودر قند می باشد. این مواد را در ظرفی مخلوط می کنیم.
  2. مرحله بعد نوبت به الک کردن آرد می رسد. آرد را در مخلوط موادمان، الک می کنیم.
  3. در این مرحله روغن یا کره را به مخلوط بالا، اضافه کرده و با قاشق آن ها را مخلوط کرده و سپس مقداری با دست ورز می دهیم. خمیر شیرینی پسته ای نباید زیاد ورز داده شود، زیرا به علت چرب بودن پسته، به روغن افتاده و بافت خمیر، خراب می شود.
  4. حال، خمیر به دست آمده را برای مدتی در دمای اتاق، استراحت می دهیم.
  5. در این مرحله سطح کار را آردپاشی می کنیم و خمیر را با وردنه باز می کنیم، طوری که ضخامت خمیر به اندازه دلخواه برسد و سپس شروع به قالب زنی خمیر می کنیم. ترجیحا از قالب های کوچک، استفاده کنید.
  6. فر را با دمای 150 درجه سانتیگراد روشن می کنیم و مدتی صبر می کنیم تا فر گرم شود.
  7. خمیرهای قالب زنی شده را با چاقو جدا کرده و در سینی فر که کاغذ روغنی داخل آن انداخته ایم، قرار می دهیم.
  8. از خلال پسته و یا پودر پسته برای تزیین روی شیرینی ها استفاده می کنیم.
  9. سینی را داخل فر گذاشته و به مدت 10 الی 15 دقیقه پخت می کنیم. مواظب باشید که شیرینی بیش از حد در فر نماند، زیرا تغییر رنگ داده و ظاهر زیبای خود را از دست خواهد داد. پس هر چند دقیقه یک بار به شیرینی ها سر بزنید.

شیرینی-پسته-ای طرز تهیه

چند نکته در طرز تهیه شیرینی پسته ای

  • شیرینی پسته ای را بلافاصله بعد از درآوردن از فر، از ظرف جدا نکنید. اجازه دهید شیرینی ها کمی سرد شوند.سپس آن ها در ظرف پذیرایی بچینید. زیرا وقتی شیرینی داغ است، جدا کردن آن، باعث خرد شدن شیرینی می شود.
  • شما می توانید پودر پسته را به راحتی در منزل تهیه نمایید. بدین منظور، پسته ها در آب جوش قرار دهید، سپس پوست پسته را جدا کرده و اجازه دهید تا خشک شوند. پسته ها را در معرض آفتاب شدید قرار ندهید، زیرا رنگ پودر پسته، کدر می شود. بعد از خشک شدن پسته، آن را آسیاب کنید، تا در نهایت، پودر پسته با طعم و رنگ بی نظیر داشته باشید.
  • شیرینی پسته ای، بهتر است در سینی با رنگ سفید و یا رنگ روشن در فر، طبخ شود. سینی های تیره مانند سینی خود فر، باعث خراب شدن رنگ شیرینی پسته ای می شود.
  • مقدار آردی که در مواد اولیه گفته شده است، تقریبی است و بهتر است آرد به اندازه ای استفاده گردد که خمیر یکدست بوده و به دست نچسبد.
  • عطر شیرینی پسته ای از هل استفاده شده در آن می باشد.بهتر است به جای استفاده از هل سفید، از هل سبز استفاده کنیم. هل باید کاملا به صورت پودری باشد و از پودر هل مرغوب که مخصوص شیرینی پزی است، استفاده گردد.
  • استفاده از دور تند همزن در مخلوط کردن شیرینی پسته ای، باعث بدرنگ شدن شیرینی پسته ای می گردد. پس بهتر است از قاشق پلاستیکی یا لیسک استفاده کرده و به صورت پالسی، مخلوط را هم بزنید.

مقاله مرتبط :”طرز تهیه شیرینی بادامی ترد و خوشمزه”

مختصری درباره ارزش غذایی شیرینی پسته ای

مشاهده کردید که طرز تهیه شیرینی پسته ای، چقدر راحت و کم دردسر می باشد.افزون بر طرز تهیه آسان و سریعی که این شیرینی دارد، دارای مزه عالی و منحصر به فردی می باشد و به علت وجود پسته در آن، دارای مواد مغذی و ارزش غذایی بالایی می باشد.در ادامه به برخی از مواد غذایی موجود در پسته اشاره می نماییم.

هر اونس پسته دارای 6 گرم کربوهیدرات، 14 گرم اسیدهای چرب غیراشباع و3 گرم فیبر است، همچنین مواد معدنی مهمی از جمله منگنز، فسفر و مس درپسته وجود دارند،که برای سلامتی فوق العاده مفید می باشد. هر اونس پسته، شامل 23 عدد یا 4/1 پیمانه بادام می باشد.

 همان طور که گفته شد طرز تهیه شیرینی پسته ای بسیار راحت است و مواد اولیه آن دردسترس است. شما می توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل درست کنید.امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: