طرز تهیه گز با عسل چگونه است؟

گز یکی از شیرینی های خوشمزه و سوغات شهر اصفهان بوده که طرفداران زیادی دارد. امروزه بسیاری از افراد به دنبال طرز تهیه گز با عسل هستند؛ تا به این طریق، این شیرینی خوشمزه را در منزل با صرف هزینه اندکی تهیه نمایند. لازم است بدانید  این طرز تهیه بسیار ساده بوده و می توان این خوراکی خوشمزه را در منزل تهیه نمود. به همین منظور در این مطلب می خواهیم به طرز تهیه گز با عسل بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

عطر و طعم بی نظیر گز

گز یکی از معدود خوراکی هایی بوده که تمام افراد عاشق خوردن آن هستند. در حال حاضر کمتر کسی پیدا می شود که علاقه‌مند به مصرف گز نباشد؛ زیرا در گز با ظاهری زیبا و عطر و طعم فوق العاده ای که دارد همه را مجذوب خود می کند. این موضوع سبب محبوبیت گز در میان ایرانیان شده است. بهتر است بدانید گز یکی از شیرینی های سنتی و قدیمی در میان ایرانیان است. اگر دوست دارید در مورد خواص آن نیز بدانید مقاله روبرو را بخوانید: “خواص گز چیست؟”

همه روزه افرادی که به شهر تاریخی اصفهان سفر می کنند، معمولا این خوراکی خوشمزه را خریداری می نمایند. اما با این وجود، آیا تا حالا به دنبال طرز تهیه گز با عسل بوده اید؟ به احتمال زیاد پاسخ بسیاری از افراد به این سوال خیر می باشد. اما اگر با جستجو در گوگل به دنبال طرز تهیه گز با عسل هستید، این مطلب کمک زیادی به شما خواهد کرد. با مطالعه طرز تهیه گز با عسل به راحتی می توانید این خوراکی خوشمزه را تهیه نمایید.

آموزش طرز تهیه گز با عسل

تهیه گز به همراه عسل طعم فوق العاده ای به آن می دهد. با آموزش طرز تهیه گز با عسل می توانید این خوراکی خوشمزه را به میزان دلخواه تهیه نمایید. این موضوع به سادگی به کم و زیاد کردن مواد اولیه امکان پذیر خواهد بود.

عسل با موم

مواد اولیه مورد نیاز

  • عسل 2/1 فنجان
  • شربت ذرت سبک 1 فنجان
  • شکر 2 فنجان
  • مغز پسته 4/3 فنجان
  • فندق 4/3 فنجان
  • نمک 4/1 چایخوری
  • آب 4/1 فنجان
  • سفیده تخم مرغ 2 عدد
  • عصاره وانیل 2 قاشق چایخوری
  • عصاره بادام 1 قاشق چایخوری
  • کره نرم شده 4/1 فنجان
  • آب شکوفه پرتقال 1 قاشق چایخوری
  • کاغذ برنج خوراکی

آموزش تهیه گز با عسل

در ادامه طرز تهیه را برای شما توضیح می دهیم:

مرحله اول

طرز تهیه گز با عسل به این صورت بوده که در ابتدا باید یک قالب 9×13 را آماده نمایید. کاغذ برنجی مورد نظر را در کف این قالب به خوبی بچینید. پس از آن باید شکر، را به همراه شربت ذرت، عسل و آب درون یک قابلمه بزرگ بریزید؛ قابلمه را بر روی حرارت متوسط قرار داده و محتویات آن به صورت مرتب هم بزنید تا شکر به خوبی حل شود.

در ادامه باید با استفاده از برس خیس شیرینی های کناره قابلمه را تمیز کنید؛ تا به این وسیله از تشکیل بلور های قند جلوگیری شود. پس از گذشت مدت زمان کمی هم زدن را متوقف کرده و دماسنج آب نبات را به درون قابلمه وارد نمایید. دماسنج آب نبات باید عدد 252 را نمایش دهد و در صورت نشان ندادن این عدد باید چند لحظه ای صبر کنید.

پس از آن باید سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا به خوبی پف کند. سعی کنید این موضوع را به گونه ای انجام داده تا سفیده تخم مرغ همزمان با رسیدن شربت به دمای مورد نظر، آماده شود. در ادامه طرز تهیه گز با عسل اگر سفیده تخم مرغ زودتر از شربت آماده شد، بهتر است هم زدن را متوقف نمایید. پس از رسیدن شربت به دمای 252 باید 4/1 فنجان از شربت مورد نظر را بردارید. همچنین ما بقی شربت باید بر روی حرارت باقی بماند.

سپس باید شربت را به آرامی درون محلول سفیده های تخم مرغ بریزید. همچنین همزمان باید به همزدن سفیده های تخم مرغ به مدت 5 دقیقه ادامه دهید. علاوه بر آن، دمای شربت موجود بر روی حرارت باید تا عدد 315 افزایش یابد. پس از رسیدن به عدد مورد نظر ظرف را از روی حرارت برداشته و آن را در محل دیگری قرار دهید.

در ادامه طرز تهیه گز با عسل باید شربت را درون سفیده تخم مرغ ریخته و آن را به مدت 5 دقیقه هم بزنید.

تعدادی گز مغزدار

مرحله دوم

پس از آن، همزدن را متوقف کرده و عصاره بادام، وانیل، آب شکوفه پرتقال، کره و نمک را به مواد اضافه نمایید. در این مرحله از طرز تهیه گز با عسل باید دوباره مواد را با همزن به خوبی هم بزنید؛ این کار را تا زمانی باید ادامه دهید تا مواد به خوبی سفت شوند. در این مرحله از طرز تهیه گز با عسل باید مغز های پسته و فندق را درون مواد بریزید. پس از اضافه نمودن مغز ها، باید مواد گز را با دست کمی مخلوط نمایید.

در ادامه  باید مواد را درون یک ظرف از قبل آماده شده بریزید. سطح رویی مواد را به وسیله یک کاردک یا چاقو به خوبی صاف نمایید؛ چاقو یا کاردک مورد نظر باید با اسپری پخت و پز به خوبی اسپری شوند. در این مرحله از طرز تهیه گز با عسل باید سطح رویی ظرف مورد نظر را با کاغذ برنج بپوشانید. در نهایت گز شما آماده بوده و می توانید آن را استفاده نمایید.

ناگفته نماند که برای برش گز باید از یک چاقوی اسپری شده با اسپری پخت و پز استفاده نمایید؛ تا به این وسیله گز به سطح چاقوی مورد نظر نچسبد. گز را به برش های مربعی کوچک تقسیم بندی کرده و آن را درون یک ظرف در بسته قرار دهید. همچنین برای نگهداری گز بهتر است ظرف آن را درون محیط خنک قرار دهید.

با مطالعه طرز تهیه گز با عسل این گونه نتیجه‌گیری می‌شود که تهیه گز در منزل امری ساده است. بنابراین شما هم می توانید گز مورد نیاز خود را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. از همراهی شما سپاسگزاریم!

برای خرید گز در انواع و بسته بندی های مختلف به سایت گز آنتیک مراجعه نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: