طرز تهیه شیر بادام چگونه است؟

حتما در مورد خواص شیر بادام شنیده اید و ممکن است دوست داشته باشید در مورد طرز تهیه شیر بادام بدانید.

ما در این مطلب سعی می کنیم این موضوع را برای شما شرح دهیم؛پس با ما همراه باشید.

درباره شیر بادام

طرز تهیه شیر بادام، در منزل، بسیار راحت و کاربردی است. شما فقط به دو ماده اولیه، ده دقیقه زمان و یک مخلوط کن، احتیاج دارید. شیر بادام می تواند، جایگزین شیر لبنی، در بسیاری از افرادی که به لاکتوز، حساسیت دارند شود. در 25 درصد انسان ها، درجاتی از عدم تحمل لاکتوز وجود دارد.

افراد، معمولا عاشق شیر بادامی هستند، که از فروشگاه ها خریداری می کنند. اما تهیه شیر بادام خانگی در منزل نیز، بسیار لذت بخش است، بخصوص وقتی که هوس شیر بدون لبنیات می کنیم. شیر بادام تهیه شده در منزل، تازه، مغذی، خامه ای و فوق العاده خوشمزه است.

طرز تهیه شیر بادام ساده

اولین مرحله در طرز تهیه شیر بادام خانگی، این است که بادام را به مدت یک شب در آب سرد، خیس کنیم.سپس بادام خیس خورده را با هر نوع افزودنی دلخواه، با مخلوط کن، مخلوط کنید تا یکدست شود. از یک کیسه پارچه ای استفاده کرده و مخلوط را فشار دهید، به همین راحتی شیر بادام ما آماده است.

طرز تهیه شیر بادام خانگی مخصوص

در این قسمت طرز تهیه شیر بادام خانگی مخصوص را برای شما شرح می دهیم:

مواد اولیه:

  • بادام خام 1 پیمانه
  • آب نوشیدنی 5 پیمانه
  • نمک دریا 1 پیمانه
  • خرما 2 عدد
  • عصاره وانیل 1 قاشق چایخوری
  • پودر شکلات 2 قاشق غذاخوری

لیوان و بطری حاوی شیر بادام

مراحل تهیه:

  1. قدم ابتدایی در طرز تهیه شیر بادام خانگی این است، که بادام خیس خورده، آب، نمک، پودر شکلات، عصاره وانیل و خرما را با مخلوط کن، به مدت حداقل یک الی دو دقیقه، مخلوط کنید، تا خامه ای و یکدست شود.
  2. از یک کیسه پارچه ای و یا حوله نازک استفاده کنید. ترفند من استفاده از حوله تمیز مخصوص خشک کردن ظروف است. مخلوط را داخل کیسه ریخته و فشار دهید تا تمام مایع داخل مخلوط، خارج شود.
  3. تفاله باقیمانده را دور بریزید و یا می توانید در بعضی از غذاها استفاده کنید.
  4. حالا شیر بادام دلچسب ما آماده است، شیر بادام را داخل بطری های مخصوص شیر ریخته و در یخچال نگهداری نمایید.

نکاتی درباره طرز تهیه شیر بادام

مدت زمان ماندگاری شیر بادام، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله دمای یخچال، میزان استریل بودن ظروف و تازه بودن مواد اولیه. شیر بادام تهیه شده در منزل را می توانید، به مدت 4 تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید. اگر قبل از 4 تا 5 روز شیر بادام، ترش شد، احتمال دارد، که بطری مورد استفاده شما استریل نبوده است.

پس حتما قبل از استفاده از بطری، توسط ماشین ظرفشویی و یا ریختن آب جوش، بطری را استریل کنید. هنگام استریل کردن بطری ها، نباید بطری ها خیلی سرد باشند، چون ممکن است ترک بخورند. همچنین اطمینان حاصل کنید که بادام ها یک شب در یخچال قرار داده شده باشند نه دمای اتاق. اگر این نکات رعایت شوند، شیر بادام را می توان، در داخل فریزر، به مدت یک ماه ،نگهداری کرد.

مطلب مرتبط:”خواص بادام و مواد مغذی آن چه هستند؟”

مختصری راجع به مواد مغذی شیر بادام

اکنون بیایید کمی در مورد مواد مغذی درون شیر بادام بدانیم.

شیر بادام منبع غنی ویتامین E

شیر گاو دارای ویتامین E نیست، ولی شیر بادام سرشار از ویتامینE  می باشد. ویتامین E ، ویتامین ضروری برای سلامت پوست و مو است. این ویتامین، باعث شفافیت پوست می شود و مشکلات پوستی را درمان می کند. یک لیوان شیر بادام، نصف نیاز روزانه بدن به ویتامینE  را تامین می کند.

دارای کلسیم

همان طور که همه می دانیم، کلسیم برای سلامت و استحکام استخوان های بدن، ضروری می باشد. مصرف مداوم کلسیم، باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود. شیر بادام دارای مقادیر مناسبی از کلسیم می باشد. نوشیدن یک لیوان شیر بادام، باعث می گردد یک سوم نیاز روزانه بدن به کلسیم تامین شود.

دارای کالری کم

با این که بادام، جزو مغزهای پرکالری است، ولی باز هم در مقایسه با شیر گاو ، مقدار کالری پایین تری دارد.یک لیوان شیر بادام، حدودا دارای 50 کالری است. در حالی که یک لیوان شیر گاو، دارای 150 کالری می باشد. بنابراین نوشیدن شیر بادام، به جای شیرهای لبنی، برای افرادی که در رژیم های کاهش وزن و لاغری می باشند، توصیه می گردد.

لیوان حاوی شیر بادام

دارای میزان قند پایین

شیر بادام، دارای قند و کربوهیدرات کمتری، نسبت به شیر گاو می باشد. یک لیوان شیر بادام حدود 2 گرم کربوهیدرات دارد، که بیشتر آن از نوع فیبر می باشد. در حالی که شیر گاو دارای 13 گرم کربوهیدرات می باشد، که بیشتر آن، در بدن، تبدیل به قند می شود. به دلیل این که مبتلایان به دیابت، باید هر روز، مقدار کربوهیدرات و قند مصرفی خود را کنترل کنند، مصرف شیر بادام در افراد دیابتی توصیه می گردد.

دارای چربی های غیر اشباع

به دلیل وجود چربی های غیر اشباع در بادام، نوشیدن شیر بادام، باعث کاهش کلسترول بد خون و تری گلیسیرید خون می گردد. با مصرف شیر بادام به طور مستمر، می توان از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کرد. استفاده مداوم از شیر بادام، همچنین از ایجاد سکته های قلبی، ممانعت به عمل می آورد.

در پایان امیدواریم از این مطلب که درباره طرز تهیه شیر بادام خانگی، استفاده کافی برده باشید و با توجه به خواص مهم و ارزش غذایی بالای این نوشیدنی خانگی، شیر بادام خوشمزه و خامه ای را در منزل تهیه کرده و نوش جان کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: