طرز تهیه سوهان عسلی چگونه است؟

سوهان عسلی از جمله آبنبات های سنتی ایرانی است. همه ما با این نوع از سوهان، آشنا هستیم و از طعم بی نظیر آن همراه با صرف چای، لذت برده ایم. طرز تهیه سوهان عسلی، آسان و مقرون به صرفه است. اگر اهل درست کردن شیرینی های سنتی هستید، حتما دست به کار شوید و این آبنبات خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه سوهان عسلی

طرز تهیه سوهان عسلی بسیار راحت و کاربردی است و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. اگر از طرفداران پخت شیرینی های سنتی در منزل هستید، طرز تهیه سوهان عسلی را که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد، از دست ندهید.

سوهان عسلی یکی از شیرینی های قدیمی و سنتی ایرانی است. در ایام قدیم به این مدل شیرینی، حلوای عسلی می گفتند. در زمان قاجار، این شیرینی در دربار، سرو می شده است. سوهان عسلی امروزه در شب نشینی ها، دورهمی ها و مناسبت های مختلف مانند عید نوروز و شب یلدا به همراه چای، مصرف گسترده ای در بین مردم دارد.

سوهان عسلی تهیه شده در منزل دارای عطر و طعم بی نظیر و منحصر به فردی است، که اهالی منزل و مهمان های شما را شگفت زده خواهد کرد. به دلیل استفاده از خلال بادام و پودر پسته در سوهان عسلی خانگی، این شیرینی دارای ارزش غذایی بالایی می باشد.

سوهان عسلی علاوه بر این که، تهیه آن در منزل، زمانبر نیست، مواد اولیه این شیرینی بسیار کم هزینه و در دسترس و ارزان هستند. پس وقت آن رسیده که این شیرینی یا بهتر بگوییم، آبنبات خوشمزه را در منزل درست کرده و در ظروف پذیرایی چیده و از مهمان های خود، با آبنبات های خانگی ، پذیرایی کنید.

مقاله مرتبط: “سوهان؛ مواد تشکیل دهنده + طرز تهیه سوهان

مواد اولیه برای تهیه سوهان عسلی:

شکر 1 پیمانه
عسل 1 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق چایخوری
خلال بادام 2/1 پیمانه
پودر پسته 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه سوهان عسلی مرحله به مرحله

  1. ابتدا یک سینی را با کمی کره یا روغن چرب کنید و یا کف سینی، کاغذ روغنی بیاندازید.
  2. در این مرحله شکر، گلاب و کره را خوب با هم مخلوط کنید.
  3. یک ماهیتابه نچسب، انتخاب کرده و مخلوط مواد را داخل ماهیتابه ریخته و روی شعله اجاق گاز، مخلوط را هم می زنیم تا رنگ آن به رنگ قهوه ای تغییر پیدا کند. مرتب هم بزنید تا مواد ته نگرفته و نسوزد.
  4. حال نوبت به اضافه کردن خلال های بادام است. خلال های بادام را به ماهیتابه اضافه کرده و کمی هم بزنید. سپس ماهیتابه را از روی شعله بردارید.
  5. در این مرحله با یک قاشق مواد را در سینی چرب شده به شکل سکه ای می ریزیم و با پشت قاشق، مقداری فشار می دهیم، تا کمی نازک شود. این مرحله باید خیلی سریع انجام شود، وگرنه مخلوط سفت می شود و نمی توانیم آن را حالت دهیم.
  6. باید دقت کنیم بین سوهان های روی سینی مقداری فاصله باشد. سپس پودر پسته را روی سوهان ها برای تزیین می ریزیم.
  7. بعد از این که سوهان های عسلی سرد شدند، به کمک چاقو آن ها را از سینی جدا کرده و در ظرف می چینیم.
  8. به همین راحتی سوهان عسلی ترد و خوشمزه ما آماده است.

ظرفی حاوی سوهان عسلی با خلال بادام و پودر پسته

چند نکته مهم در طرز تهیه سوهان عسلی

چند نکته مهم، باید در طرز تهیه سوهان عسلی رعایت شود، تا سوهان ترد و خوشمزه ای داشته باشیم:

  • سوهان عسلی سریع می بندد، بنابراین باید در ریختن مواد در سینی، سرعت عمل داشته باشید.
  • اگر در حین کار، سوهان ها سفت شدند، می توانید، سوهان ها را مقداری روی شعله گاز حرارت دهید.
  • وقتی مغز بادام را اضافه کردید، مرتب مواد را هم بزنید تا مغزها نسوزند. زیرا مزه آن ها تلخ می شود.
  • سوهان عسلی را حتما در ظرف های دربسته نگهداری کنید، زیرا سوهان در مجاورت هوا، سفت می شود، سوهان عسلی را می توانید، تا چند ماه در یخچال نگهداری کنید.

در پایان امیدواریم طرز تهیه سوهان عسلی برای شما، مفید بوده باشد و در منزل این شیرینی خوشمزه با طعم نوستالژیک را درست کرده و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: