طرز تهیه حاج بادام چگونه است؟

شیرینی حاج بادام از انواع شیرینی های خشک سنتی است، این شیرینی از شیرینی های پرمصرف در عید نوروز است. حاج بادام، شیرینی سنتی استان یزد است.بافت شیرینی حاج بادام، ترد و پوک است. طرز تهیه حاج بادام، بسیار آسان و سریع است و مواد اولیه این شیرینی ساده و کم هزینه هستند. در ادامه  به طرز تهیه این شیرینی خوشمزه می پردازیم. 

طرز تهیه حاج بادام

طرز تهیه حاج بادام، وقت زیادی از شما نمی گیرد. در حدود نیم ساعت زمان لازم است، که این شیرینی را درست کرده و با اهالی منزل به همراه چای، میل نمایید. به دلیل ماندگاری طولانی این شیرینی، از قدیم الایام، حاج بادام در عید نوروز و شب یلدا، مصرف می شده است.

شیرینی حاج بادام یا به عبارتی حاجی بادام، شیرینی محلی استان یزد است، ولی در نایین استان کاشان هم پخته می شود. هر عدد شیرینی حاج بادام حدود 20 گرم وزن داشته و از شیرینی های خشک ریز به حساب می آید. بافت این شیرینی پوک و برشته است و از پودر بادام، در تهیه این شیرینی استفاده می شود.

تهیه شیرینی های سنتی، بخصوص حاج بادام در منزل، از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. طرز تهیه حاج بادام بسیار آسان است و مواد اولیه تهیه این شیرینی در دسترس و ارزان می باشند. این دلایل به همراه طعم و عطر دلپذیر این شیرینی باعث گردیده است، که تهیه حاج بادام در منزل، لذت بخش باشد.

مواد اولیه برای تهیه حاج بادام:

پودر قند 1 پیمانه
زرده تخم مرغ 3 عدد
پودر بادام 200 گرم
پودر هل یک قاشق چایخوری
بکینگ پودر 4/1 قاشق چایخوری

طرز تهیه حاج بادام قدم به قدم

  1. اولین کار در طرز تهیه حاج بادام، این است که تخم مرغ ها را از یخچال خارج کنیم، تا به دمای محیط برسند.
  2. پودر قند را در ظرفی الک می کنیم.
  3. زرده تخم مرغ ها را جدا کرده و به پودر قند الک شده، اضافه می کنیم و با همزن، شروع به مخلوط کردن مواد می کنیم. حدود پنج دقیقه هم می زنیم، تا مخلوط کرمی و یکدستی به وجود بیاید.
  4. در این مرحله در ظرف دیگری پودر بادام، پودر هل و بکینگ پودر را با هم الک می کنیم. سپس این مواد را به مواد مرحله قبلی، آرام آرام اضافه می کنیم و هم می زنیم.
  5. حال خمیر تهیه شده را به مدت نیم ساعت، در فریزر، استراحت می دهیم. حتما روی خمیر، پارچه و یا نایلون می اندازیم.
  6. در زمانی که خمیر، در فریزر در حال استراحت است، فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.
  7. بعد از نیم ساعت خمیر را از فریزر خارج کرده و به اندازه فندق، از خمیرها برداشته و در دستمان گرد می کنیم و در سینی چرب شده فر، قرار می دهیم. می توانیم کف سینی، کاغذ روغنی بیندازیم که احتمال چسبیدن شیرینی به سینی، به صفر برسد.
  8. حال شیرینی ها را به مدت 10 دقیقه در فر قرار می دهیم. سپس حاج بادام ترد و خوشمزه ما آماده است.

نوش جان

ظرف شیرینی حاجی بادام

مقاله مرتبط : بهترین شیرینی های مناسب در کنار چای

 چند نکته در تهیه شیرینی حاج بادام

برای اینکه بافت شیرینی حاج بادام، ترد تر باشد، بهتر است، پودر قند و پودر بادام، دو بار الک شوند.می توانید در پخت این شیرینی از زعفران و یا گلاب هم استفاده کنید، تا طعم بهتری به شیرینی بدهد.اضافه کردن زعفران و گلاب، کاملا سلیقه ای است.

بلافاصله بعد از درآوردن حاج بادام از فر، اقدام به خارج کردن شیرینی از سینی فر نکنید، چون شیرینی داغ است. اجازه دهید کمی شیرینی ها سرد شوند. سپس آن ها را در ظرف پذیرایی بچینید.به دلیل استفاده از پودر بادام در این شیرینی، ممکن است روی حاج بادام، کمی ترک بخورد، که طبیعی است.

در تهیه شیرینی حاج بادام، حتما از پودر بادام بدون پوست استفاده شود. پودر بادام را به راحتی می توانید در منزل درست کنید.

برای درست کردن پودر بادام در منزل، بادام را در آب جوش قرار دهید، سپس پوست بادام را کنده و اجازه دهید تا بادام ها خشک شوند. سپس بادام ها را آسیاب و سپس الک کنید و با خیال راحت در تهیه حاج بادام، از پودر بادام خانگی استفاده نمایید.

بهتر است میزان مواد اولیه و اندازه ها را در پخت حاج بادام، عوض نکنید تا بافت شیرینی خراب نشود.

مختصری در مورد ارزش غذایی حاج بادام

مشاهده کردید که طرز تهیه حاج بادام، چقدر راحت و بی دردسر بود. علاوه بر پخت راحت این شیرینی در منزل، حاج بادام دارای خواص بی نظیری می باشد، که به علت استفاده از بادام در این شیرینی است.

به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع در بادام، مصرف آن، باعث کاهش بیماریهای قلبی و عروقی شده و کلسترول بد خون را کاهش می دهد. مصرف بادام باعث کاهش سکته های قلبی می گردد.

بادام یک ماده مغذی برای افراد دیابتی است، به دلیل فیبر موجود در بادام، قند خون را در افراد مبتلا به دیابت، متعادل نگه می دارد.

بادام دارای مواد معدنی مهم مانند منگنز، پتاسیم و فسفر می باشد، که می تواند یک میان وعده مغذی بخصوص برای کودکان و نوجوانان باشد.

همان طورکه گفته شد. طرز تهیه حاج بادام، آسان است و مواد اولیه آن به راحتی تهیه می شود. همچنین به دلیل استفاده مواد مغزی چون بادم از خواص خوبی برخوردار است.

امیدواریم از طرز تهیه حاج بادام، این شیرینی سنتی خوشمزه، خوشتان آمده باشد و در منزل این شیرینی خوش طعم و خوش عطر را درست کرده و با دستپخت خود از مهمان هایتان پذیرایی کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: