طرز تهیه سمنو (با آرد جوانه گندم)

سمنو یکی از خوراکی های خوشمزه و شیرینی بوده که با استفاده از جوانه گندم ساخته می شود. طرز تهیه سمنو بسیار ساده بوده و هرکس می تواند آن را در منزل به راحتی تهیه نماید. همانطور که می دانید یکی از اقلام موجود در سفره هفت سین سمنو است. سمنو در میان خانواده های ایرانی از سابقه دیرینه برخوردار می باشد. در این مطلب می خواهیم به آموزش طرز تهیه سمنو با آرد جوانه گندم بپردازیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

اهمیت مصرف سمنو

در حال حاضر از سمنو به عنوان برکت زمین یاد می شود؛ در گذشته ایرانیان این خوراکی خوشمزه را در فصل بهار آماده می کردند. این موضوع سبب شده تا از آن زمان، از سمنو در سفره هفت سین استفاده شود. البته بسیاری از افراد سمنو را به عنوان یک دسر خوشمزه مصرف می نمایند. زیرا علاوه بر طعم فوق العاده سمنو استفاده از آن خواص زیادی را برای بدن به ارمغان خواهد آورد.

بهتر است بدانید در ترکیبات سمنو مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن و… به وفور یافت می شود. همچنین وجود ویتامین هایی مانند A، E، K و… به ارزش این خوراکی افزوده است. به همین علت بسیاری از افراد به دنبال طرز تهیه سمنو هستند تا به این وسیله از خواص این خوراکی بهره مند شوند. همچنین با آگاهی از طرز تهیه سمنو می توان آن را برای اعضای خانواده تهیه نمود.

لازم است بدانید مصرف سمنو با توجه به ترکیباتی که دارد گزینه مناسبی برای تامین انرژی بدن خواهد بود؛ از این رو، ورزشکاران می توانند از این خوراکی برای تامین انرژی بدن خود استفاده نمایند. همچنین خوردن سمنو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. علاوه بر آن، مصرف سمنو یکی از راه های تحکیم استخوان بندی بدن می باشد. ناگفته نماند که مصرف سمنو یکی از گزینه های مناسب برای کودکان می باشد.

آموزش طرز تهیه سمنو

قبل از پرداختن به آموزش طرز تهیه سمنو بهتر است بدانید تهیه این خوراکی بسیار ساده می باشد. فقط کافیست مطالبی که در این مقاله عنوان می شود را به طور کامل و دقیق انجام دهید.

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه سمنو

  • آرد جوانه گندم 2 لیوان
  • آب به مقدار لازم
  • آرد نانوایی 2 لیوان

نکته ای که باید بدانید این است که شما می توانید آرد جوانه گندم را در منزل تهیه نمایید. به این صورت که گندم ها را در کناری قرار داده تا جوانه بزنند. پس از آن گندم های جوانه زده را به خوبی شستشو دهید  و خشک نمایید. در نهایت گندم های جوانه زده را آسیاب کرده و از آن در ساخت سمنو استفاده کنید. همچنین در صورت لزوم می توانید آرد جوانه گندم را از فروشگاه خریداری کنید. در هر صورت شیوه تهیه آرد جوانه گندم کاملا اختیاری می باشد. اگر دوست دارید خواص جوانه گندم را بدانید،مقاله روبرو را بخوانید: “خواص جوانه گندم و طرز تهیه آن”

سمنو با تزیین پسته

آموزش پخت سمنو

مرحله اول

در مرحله اول از طرز تهیه سمنو باید آرد جوانه گندم را به خوبی آسیاب کرده تا یک دست شود. پس از آن باید آرد جوانه گندم را به خوبی الک کنید تا مواد درشت آن گرفته شود. در ادامه طرز تهیه سمنو نوبت به الک کردن آرد نانوایی می رسد. توجه داشته باشید که الک کردن آرد ها باید به خوبی انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت بافت سمنو حالتی دون دون را به خود خواهد گرفت.

 پس از الک کردن آرد نانوایی، هر دو آرد را درون یک قابلمه مناسب ریخته و آب را به آن اضافه نمایید. در این قسمت از طرز تهیه سمنو باید مواد درون قابلمه را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. این کار را باید تا جایی ادامه دهید تا هیچ گلوله بزرگی از آرد باقی نماند و مواد کاملا یک دست شوند. پس از آن باید قابلمه مورد نظر را بر روی شعله بزرگ گاز قرار دهید. شعله را زیاد کرده و محتویات درون قابلمه را به خوبی هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله دوم از طرز تهیه سمنو

در ادامه طرز تهیه سمنو باید هم زدن محتویات درون قابلمه را تا جایی ادامه دهید که به جوش آید. پس از جوش آمدن، باید قابلمه را بر روی یک شعله کوچک منتقل نموده و حرارت آن را کاهش دهید. دقت داشته باشید که شعله گاز نباید خیلی زیاد باشد. درب قابلمه را آزاد گذاشته و هر از چندگاهی سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد. در این مرحله، پس از گذشت مدت زمانی اگر آب سمنو ته کشید، به آن یک لیوان آب اضافه نمایید.

سمنو با تزیین بادام

در ادامه طرز تهیه سمنو پس از اضافه نمودن آب باید حرارت قابلمه را زیاد کرده تا به جوش آید. بعد از این که قابلمه به جوش آمد، دوباره حرارت آن را کاهش دهید. در این قسمت از طرز تهیه سمنو پس از گذشت 12 ساعت رنگ سمنو کم کم تغییر می کند. در ادامه طرز تهیه سمنو پس از تغییر رنگ سمنو می توانید چند تکه یخ را به آن اضافه نمایید؛ با این کار روغن سمنو از آن خارج خواهد شد.

در این مرحله از طرز تهیه سمنو باید درب قابلمه را با یک دمکنی پوشانده و آن را بر روی قابلمه قرار دهید. همچنین باید قابلمه را بر روی یک شعله پخش کن قرار داده تا از حرارت مستقیم جلوگیری شود. در این مرحله ،باید اجازه دهید تا سمنو به خوبی رنگ بیندازد. پس از این که رنگ سمنو کاملا خوش رنگ شد، آن را بدون اضافه کردن روغن درون یک تابه سرخ نمایید.

در این مرحله،می توانید مغز هایی مانند بادام، فندق و … را به سمنو اضافه نمایید. البته این بخش کاملا اختیاری می باشد. در نهایت سمنوی شما آماده بوده و می توانید آن را به درون ظروف مورد نظر انتقال دهید. پس از سرد شدن سمنو می توانید آن را مصرف نمایید. ناگفته نماند که برای تزیین سمنو می توانید از پودر پسته، خلال بادام و… استفاده کنید.

در این مطلب به آموزش طرز تهیه سمنو پرداخته شد؛ همانطور که مشاهده کردید طرز تهیه سمنو بسیار ساده بوده و تنها نیازمند به دقت کافی می باشد. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: