طرز تهیه حلوا سوهان چگونه است؟

حلوا سوهان یکی از شیرینی های خوشمزه و فوق العاده ای بوده که طرفداران زیادی دارد. امروزه برخی افراد به دنبال طرز تهیه حلوا سوهان هستند تا به این وسیله از این شیرینی خوشمزه بهره مند شوند. از حلوا سوهان به عنوان یکی از شیرینی های سنتی شهرستان خوانسار یاد می شود. به همین جهت در این مطلب می خواهیم به آموزش ساده و کاربردی تهیه حلوا سوهان بپردازیم.

حلوا سوهان سوغات خوانسار

برای اولین بار در زمان گذشته، حلوا سوهان در شهر خوانسار تولید شده است؛ این موضوع سبب شده تا از این حلوا به عنوان یکی از سوغات شهر خوانسار یاد شود. البته از آن زمان تاکنون تولید این حلوای خوشمزه در شهر خوانسار ادامه داشته است. این حلوا از ظاهری مشابه با سوهان برخوردار می باشد؛ یکی از دلایل نامگذاری این شیرینی به حلوا سوهان، شباهت آن به سوهان است.

در حال حاضر برخی از افراد از حلوا سوهان برای پذیرایی از میهمان و دورهمی های خود استفاده می نمایند. این موضوع سبب شده تا یادگیری طرز تهیه حلوا سوهان به امری ضروری تبدیل شود. زیرا با آگاهی از طرز تهیه آن می توان آن را در منزل با کمترین هزینه ممکن تهیه نمود.

آموزش طرز تهیه حلوا سوهان

همانطور که در قسمت بالا عنوان گردید، حلوا سوهان یکی از شیرینی های خوشمزه در میان انواع گونه های شیرینی است. همچنین طرز تهیه حلوا سوهان بسیار ساده بوده و با دنبال کردن این مطلب می توان آن را در منزل تهیه نمود.

مواد اولیه مورد نیاز

  • شیر 1 لیوان و نیم
  • آرد سنگک 1 لیوان و نیم
  • روغن مایع 4/3 لیوان
  • شکر 1 لیوان
  • گلاب 4/1 لیوان
  • پودر هل 4/1 قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه

در این قسمت طرز تهیه آن را بیان می کنیم:

مرحله اول از طرز تهیه حلوا سوهان

در ابتدای کار باید 1 لیوان شیر را به همراه شکر درون یک قابلمه بریزید. پس از آن شعله اجاق گاز را روشن کرده و قابلمه را بر روی آن قرار دهید. هنگام حرارت دیدن قابلمه، باید محتویات درون آن را به خوبی هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. پس از حل شدن کامل شکر باید پودر هل، زعفران دم کرده و گلاب را به مواد اضافه نمایید. در این قسمت از طرز تهیه حلوا سوهان، باید مواد را هم بزنید.

در این مرحله،  قابلمه باید حدود 1 دقیقه حرارت ببیند. حالا باید زیر قابلمه را قبل از جوشیدن شیر خاموش نمایید. در این قسمت از طرز تهیه حلوا سوهان باید آرد را به خوبی الک کرده تا مواد درشت آن جدا شود. برای بهبود کیفیت کار بهتر است 2 بار آرد را الک کنید سپس باید آرد الک شده را درون یک تابه مناسب بریزید.

مرحله دوم از طرز تهیه حلوا سوهان

تابه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و آرد را به خوبی تفت دهید. در ادامه باید شیر و روغن را به آرد اضافه نموده و مواد را هم بزنید. این قسمت از طرز تهیه حلوا سوهان نیازمند به صرف زمانی در حدود 30 الی 45 دقیقه خواهد بود. پس از تبخیر شدن شیر و تغییر شکل ظاهری حلوا نوبت به اضافه کردن شربت شیر و گلاب می رسد.

برای این کار باید نیم لیوان شیر را به همراه گلاب درون یک ظرف ریخته و هم بزنید. پس از آن در ادامه طرز تهیه حلوا سوهان، شربت شیر و گلاب را به مواد حلوا اضافه نمایید. پس از آن باید دو طرفه تابه را با دست گرفته و به سمت چپ و راست تکان دهید؛ با این کار شربت شیر و گلاب جذب حلوا خواهد شد. در نهایت حلوای شما آماده بوده و می توانید آن را درون ظرف ریخته و استفاده نمایید. در پایان برای تزیین حلوا سوهان می توانید از پودر هل، خلال بادام و… بهره گیری کنید.

خواص حلوا سوهان

برخی از افراد این تصور را دارند که حلوا سوهان تنها یک خوراکی معمولی بوده و فواید آن چنانی برای بدن ندارد. اما این دیدگاه نادرست می باشد و مصرف حلوا سوهان خواص قابل توجهی را برای بدن به ارمغان خواهد آورد. لازم است بدانید مصرف حلوا سوهان از بروز بیماری هایی نظیر سرطان جلوگیری خواهد کرد.

همچنین مصرف حلوا سوهان موجب تقویت سیستم بینایی خواهد شد. ورزشکاران می توانند حلوا سوهان را به عنوان یکی از خوراکی های انرژی زا استفاده نمایند. در کنار تمامی این موارد مصرف حلوا سوهان موجب تقویت هوش و حافظه افراد خواهد شد. به همین جهت استفاده از طرز تهیه حلوا سوهان گزینه مناسبی برای تهیه این حلوا در منزل خواهد بود؛ زیرا با استفاده از طرز تهیه حلوا سوهان تهیه این شیرینی خوشمزه در هر زمان امکان پذیر خواهد بود.

حلوا سوهان با سوهان چه تفاوت و شباهتی دارد؟

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شود که حلوا سوهان با سوهان چه تفاوتی دارد؟ اولین تفاوت این شیرینی مربوط به ترکیبات تشکیل دهنده آن است. معمولا در ترکیبات حلوا سوهان از آرد سنگک، شیر، گلاب، زعفران دم کرده، پودر هل استفاده می شود. اما در ترکیبات سوهان از جوانه گندم، روغن حیوانی، مغز پسته، بادام و هل استفاده می‌گردد.

همانطور که مشاهده می کنید ترکیبات این دو شیرینی در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت دیگر این دو شیرینی در غلظت و سفت بودن آن ها می‌باشد. حلوا سوهان از غلظتی بالا همراه با نرمی قابل توجهی برخوردار است. اما سوهان دارای خاصیت سفت و شکننده مانند بیسکویت می‌باشد. همچنین طرز تهیه حلوا سوهان با سوهان از تفاوت های قابل ملاحظه ای برخوردار است.

حلوا سوهان با سوهان از نظر برخی موارد ظاهری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. همچنین مواد اولیه استفاده شده در ترکیبات این دو شیرینی از برخی جهان مشابه همدیگر هستند. علاوه بر آن سوهان و حلوا سوهان از نظر رنگ و طعم بسیار شبیه به یکدیگر می باشند.

در این مطلب تا حد قابل قبولی به طرز تهیه حلوا سوهان پرداخته شد. همچنین تفاوت ها و شباهت های حلوا سوهان با سوهان از برخی جنبه ها مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما واقع شده باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: