درباره خواص پسته بیشتر بدانید

پسته یکی از محصولات باغی است که خاستگاه اصلی آن ایران می باشد. محصولی با طرفداران جهانی که توانسته آن را به یکی از مهمترین محصولات صادراتی ما تبدیل کند. ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با خواص پسته با هم بیشتر صحبت کنیم. خواص مغذی این محصول می تواند برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات و ناراحتی های جسمی، مفید واقع شود.

آشنایی با درخت پسته

پسته درخت کوچکی است که خاستگاه آن خاورمیانه بوده است. تولید پسته در ایران در سال های اخیر در جایگاه نخست جهانی قرار داشته است. پسته بیشتر در نقاط مرکزی و شرق ایران تولید می شود و دو پایه نر و ماده جدا دارد. پسته درخت کم توقعی است که می تواند در خاک های شور و حتی آب شور هم کاشته شود و رشد کند.

پسته چه خواصی دارد؟

خواص پسته زیاد است. پسته مواد مفید زیادی را در خود جای داده و اگر به طور مناسب مصرف شود می تواند برای سلامتی افراد بسیار کارایی داشته باشد. پسته از مغزهایی است که چربی بالایی داشته اما می تواند به کنترل فشارخون کمک کند و سلامت دستگاه گوارش را تضمین نماید.

از جمله خواص پسته به طور خلاصه می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. منبع انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین گروه B
  2. دارای پروتئین و چربی
  3. دارای مواد معدنی همچون پتاسیم و فسفر و مس و منگنز و کالری متناسب

خواص پسته در رابطه با پوست و مو

خواص پسته در رابطه با پوست و مو عبارتند از:

  • پسته دارای موادی مانند ویتامین E و سلنیوم بوده که می تواند در درمان جوش و آکنه و کم شدن التهابات پوستی بسیار کمک کننده باشد. این ویتامین می تواند مانند ضد آفتاب طبیعی عمل کند. می توانید از پسته به شکل ماسک استفاده کنید.
  • پسته می تواند برای از بین بردن چین و چروک پوست بسیار کمک کننده باشد. آنتی اکسیدان موجود در آن می تواند مانع از پیری و افتادگی پوست شود. پسته می تواند رطوبت پوست را هم حفظ کند.
  • یکی دیگر از خواص پسته در رابطه با پوست، مبارزه با عفونتها و توده های بدخیم سرطانی می باشد و دلیل این امر هم وجود ویتامین B6 می باشد.
  • پسته می تواند عامل مهمی در توقف ریزش مو، نرم کنندگی مو، افزایش رشد مو باشد. ( به دلیل وجود بیوتین و اسیدهای چرب موجود در پسته)

مغز پسته

خواص پسته در رابطه با نوزادان و زنان باردار

پسته می تواند برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و رفع یبوست آنان کمک زیادی کند. همچنین وجود ویتامین گروه B می تواند برای افزایش هوش و بالا رفتن عملکرد مغز کودک، نقش مهمی را بازی کند.

همچنین پسته با کمک انواع ویتامین ها و املاح مفیدی که در خود جای داده می تواند در رشد و تقویت بافت ماهیچه ای جنین و رشد مغز او نقش بسزایی ایفا کند و در تقویت سیستم ایمنی خانمهای باردار هم موثر باشد.

برای رفع یبوست دوران بارداری، از بین بردن کم خونی در زنان باردار، و جلوگیری از عفونت های زنان در این دوران می توان از خواص پسته بهره برد.

خواص پسته در جلوگیری از بیماری های دیگر

  1. پسته می تواند در افزایش میل جنسی و از بین بردن مشکلات جنسی مردان نقش خوبی را ایفا کند.
  2. به دلیل کالری پایین و پروتئین بالای پسته، می توان از این مغز خوش خوراک به عنوان کاهش دهنده وزن هم استفاده کرد. البته در رابطه با این مورد نباید افراط کرد.
  3. پسته می تواند کلسترول بد خون را پایین آورده و به این طریق به عملکرد قلب، کمک بسزایی کند.
  4. به دلیل وجود آنتی اکسیدان و ویتامین های دیگر برای درمان کبد چرب هم می توان از پسته کمک گرفت.
  5. برای هضم بهتر غذا و جلوگیری از زخم معده و رفع یبوست می توانید از پسته کمک بگیرید.
  6. خواص پسته می تواند در درمان مشکلات دیگری همچون کاهش کم خونی، کاهش قند خون، جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، کاهش فشار خون، سلامت چشم، کاهش خطر ابتلا به سرطان، افزایش پروتئین بدن، کم کردن ابتلا به بیماری های التهابی و… هم کمک کننده باشد.

مطلب مرتبط: “معنای درصد گز چیست”

نکته جالب در رابطه با خواص پوست پسته

بد نیست بدانید که پوست پسته هم بی خاصیت نیست. میتوان از آن به عنوان دم کرده و جوشانده برای رفع بوی بد دهان و مشکلات گوارشی مانند اسهال و تقویت معده از پوست پسته هم استفاده کرد.

نحوه مصرف پسته

مصرف پسته می تواند به شکل خام خوری به شکل تازه و همچنین بو داده و شورشده باشد. پسته ها را بیشتر به عنوان تزئین بر روی کیک و شکلات و بستنی و شیرینی و یا به شکل آجیل با دیگر مغزها مورد استفاده قرار می دهند. البته یکی از ارکان مهم در تولید گز، مغز پسته می باشد. همچنین در بعضی از شهرستان ها مانند دامغان از پسته برای استفاده در غذاها هم استفاده می کنند.

آیا استفاده از پسته مضریاتی هم دارد؟

به طور حتم استفاده بیش از حد مواد غذایی مانند مغزها هم می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. پسته هم همینطور است. اگر در مصرف این ماده غذایی خوشمزه افراط به خرج دهید می تواند برای شما عوارضی هم به دنبال داشته باشد. نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پسته دارای طبع گرم است به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افرادی که طبع گرمی دارند، زیاد مناسب نیست.
  • مصرف پسته اگر به شکل محدود باشد می تواند باعث کاهش وزن شود اما در غیر اینصورت می تواند وزن را بالا هم ببرد.
  • اگر پسته به شکل بو داده شده باشد حتما نمک در آن مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین اگر در مصرف آن زیاده روی کنید، ممکن است دچار بالا رفتن فشارخون شوید.
  • بعضی از افراد هم ممکن است آلرژی نسبت به پسته داشته باشند و حملات آلرژیک در بعضی موارد می تواند بسیار خطرناک باشد.
  • پتاسیم بالای پسته می تواند برای کلیه ها هم ضرر داشته باشد.

در مجموع باید بگوییم که خواص پسته بسیار بالاست. علاوه بر خوشمزگی و طعم خوش، می تواند در درمان و پیشگیری از بیماری ها کاربرد زیادی داشته باشد. اما مراقب باشید که در مصرف این محصول پرخاصیت، زیاده روی نکنید. از همراهی شما سپاسگزاریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: