خواص پولکی و اجزای تشکیل دهنده آن

خواص پولکی چیست؟ پولکی یک نوع آبنبات ساده و خوشمزه است که مرکز تولید آن اصفهان می باشد. این آبنبات به دلیل اینکه از نظر اندازه و ابعاد، کوچک بوده و همچنین شبیه به پولک، ضخامت کمی داشته، مواد قندی به کار رفته در آن، کم و مختصر می باشد. در صورتی که پخت پولکی در خانه انجام شده باشد، می توان حتی آن را رژیمی تر هم تولید کرد. در این مقاله درمورد خواص پولکی صحبت خواهیم کرد.

پولکی را می توانیم در کنار چای و یا هر نوع نوشیدنی دیگر مصرف کنیم. مواد به کار رفته در این شیرینی، از مواد ساده و طبیعی بوده که علاوه بر دسترسی همگانی بر آنها، از خواص طبیعی هم سرشار هستند که می توانند ترکیبات معدنی و ویتامین ها را وارد بدن مصرف کننده پولکی نمایند. پس خواص آنها خواص پولکی هم هستند.

اجزای سازنده پولکی ها

پولکی ها را از شکر یا عسل، کره، زعفران، و یا کنجد، نارگیل، لیمو عمانی، پودر پسته، مغزبادام، زنجبیل و ….تهیه می کنند. برای اینکه خواص پولکی را بدانیم بهتر است با خواص تک تک این اجزا بیشتر آشنا شویم.

خواص عسل بعنوان یکی از خواص پولکی

به طور حتم کم و بیش همگی ما از خاصیت های عسل آگاه هستیم و می دانیم که این ترکیب یک ترکیب معجزه گر است. این ماده ترکیبی از قند، آنزیم ها، ویتامین ها و املاح معدنی و اسید آمینه های سازنده پروتئین است. بدون وجود چربی و فیبر. خواص عسل در واقع خواص پولکی هم می باشد.

عسل ترکیبی است که برای بهبود سرفه های خشک و سوزش گلو می تواند نقش خوبی را ایفا کند و می تواند در بهتر شدن عفونت های تنفسی و ریوی بسیار اثرگذار باشد. بنابراین کمک به وضعیت تنفسی بدن، از جمله خواص پولکی است.

عسل بعنوان یکی از مواد پولکی

عسل به دلیل خواص آنتی باکتریایی و آنتی قارچی، برای درمان بسیاری از عفونت ها و ترمیم زخم ها به کار می رود. عسل برای تقویت پوست و بیماری های پوستی و مربوط به مو میتواند مفید واقع شود. پس از جمله خواص پولکی این موارد خواهد بود.

به دلیل داشتن کالری مفید عامل مؤثری در افزایش انرژی بدن بخصوص در فصل سرما می باشد. زیرا در فصل سرد کالری زیادی در بدن صرف گرم نگه داشتن آن خواهد شد.

ترکیب عسل به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، می تواند در برابر آلرژی و حساسیت هم نقش ضدحساسیت خوبی را ایفا کند. عسل برای تنظیم فشار خون افرادی که دچار این بیماری مزمن و خاموش هستند هم می تواند کارساز باشد. در کاهش کلسترول بد و کم شدن فشار از روی قلب و عروق هم می تواند مؤثربوده و کاری کند تا مانع از بروز حملات قلبی شود. بدین ترتیب از خواص پولکی این است که به قلب کمک می کند.

عسل برای درمان معده و ریفلاکس آن، مبارزه و پیشگیری از سرطان، کم کردن ریسک ابتلا به دیابت، درمان ورم لوزه، درمان عفونت ها، زیبایی پوست و تقویت مو و ناخن ها، و ده ها مورد دیگر، می تواند نقش مفیدی را بازی کند.

خواص کنجد بعنوان یکی از خواص پولکی

یکی از پولکی های معروفی که در بازار عرضه می شود، پولکی های کنجدی هستند. کنجد موجود در این پولکی ها مانند بسیاری از دانه های روغنی دیگر، سرشار از ترکیبات معدنی می باشد.دانه های کنجد دارای املاح معدنی همچون منگنز و مس، کلسیم و منیزیم، آهن و فسفر و همچنین ویتامین های B1 بوده و غنی از فیبر نیز می باشد.

دانه های کنجد منبع چربی گیاهی هستند که از اسیدهای چرب ضروری برای بدن، تشکیل شده اند و به همین دلیل یک منبع غذایی مهم برای حفظ چربی پوست و تقویت و شادابی پوست می باشد.

فیبر دانه های کنجد برای کاهش کلسترول، جلوگیری از ابتلا به فشارخون، ذخیره ویتامین E، استحکام استخوان ها به دلیل وجود روی، کاهش اثرات و علایم بیماری آسم، پیشگیری از سرطان روده و کم کردن اثرات سردردهای میگرنی، و جلوگیری از پوکی استخوان می توانند بسیار مؤثر باشند.

خواص لیموعمانی بعنوان یکی از خواص پولکی

شاید به نظر نیاید که لیمو عمانی هم خواص آنچنانی داشته باشد اما بهتر است بدانید که اینطور نیست. لیمو عمانی های که برای بوجود آوردن طعم و عطری دلنشین در تهیه پولکی ها استفاده می شوند دارای خواص بی نظیری اند.

این میوه معطر منبع غنی پتاسیم و ویتامین  Cبوده و در کاهش چربی خون و فشار خون هم می تواند بسیار اثرگذار باشد. در بهبود مشکلات گوارشی، تسکین سردردها، کاهش علایم سرماخوردگی، ضدنفخ بودن،افزایش جذب آهن بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و اضطراب، و درمان سرفه و مشکلات تنفسی می تواند کمک کننده باشند.

خواص زنجبیل در پولکی های زنجبیلی

زنجبیل میوه ای است با عطر تند و طعمی تقریبا تند و بابت همین عطر و طعم در تهیه بعضی از انواع پولکی از زنجبیل هم استفاده می شود. زنجبیل خواص دارویی بسیار زیادی دارد که هر کدام از آنها می تواند در بهبود یا جلوگیری از انواع مشکلات جسمی مؤثر واقع شوند. خواص زنجبیل خواص پولکی هم هستند. از جمله این خواص می توانیم به:

از بین برنده جای لک و زخم ها، تقویت پوست و درمان شوره سر و لایه برداری از پوست، بهبود علایم سرماخوردگی و آنفولانزا، ضد آلرژی بودن، از بین برنده گرفتگی عضلات، ضد تهوع بودن، کاهش دهنده قند خون و کم کردن ریسک حملات قلبی، درمان مشکلات گوارشی، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از آلزایمر و بهبود عفونت ها، اشاره کنیم.

زنجبیل بعنوان یکی از مواد پولکی

خواص زعفران در پولکی زعفرانی

زعفران یکی از ادویه های بسیار خوش عطر و خوش طعم ایرانی است که بسیاری از غذاها و شیرینی های ما ایرانی ها رنگ و بوی خود را مدیون همین زعفران هستند. پولکی زعفرانی یکی از ساده ترین پولکی ها است که می تواند خواص زیادی را داشته باشد.

از جمله خواص پولکی که در زعفران موجود است ،تحریک مغز و ذهن و درمان پارکینسون و آلزایمر، جلوگیری از بیماری های چشمی مربوط به کهولت سن، خواص ضدپیری برای پوست و تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو، درمان سرفه و سرماخوردگی، تسکین درد، سلامت هورمون ها و اختلالات قاعدگی،سلامت قلب و دستگاه گوارش، نشاط آور و ضداسترس بودن می باشند.

براساس آنچه در مورد خواص پولکی گفتیم ، سخن پایانی این است که استفاده از انواع پولکی برای قسمت های مختلف بدن بسیار خاصیت داشته و می تواند علاوه بر شیرین کردن دهان ما، خواص دارویی نیز برایمان داشته باشد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: