خواص بادام و مواد مغذی آن چه هستند؟

یکی از مغزهای خوشمزه ای که در آجیل مورد استفاده قرار می گیرد، بادام است. خواص بادام آنقدر فراوان بوده که می توانیم این مغز خوشمزه را برای کنترل و پیشگیری از بسیاری بیماری ها به مصرف برسانیم. بادام علاوه بر استفاده در آجیل، می تواند در انواع دسرها، شیرینی و کیک و یا در غذا هم مورد استفاده قرار بگیرد. بهتر است مقاله ما را تا انتها مطالعه بفرمایید تا با خواص شگفت انگیز این دانه کوچک و مقوی بیشتر آشنایی پیدا کنید.

چه ترکیباتی در بادام وجود دارند؟

بد نیست بدانید که بادام به دو شکل بادام شیرین و بادام تلخ وجود دارد. بادام میوه ای کشیده است که درون پوسته سبزی رشد می کند. بعد از رسیدن بادام این پوسته کرک دار ترک خورده و بادام با پوسته چوبی نمایان می شود. درون هر پوسته چوبی هم یک یا دو عدد مغز بادام وجود دارد که پوسته نازک قهوه ای دورتادور آنها را پوشانده است.

اما اگر بخواهیم راجع به خواص بادام و ترکیبات درون آن صحبت کنیم باید بگوییم که این مغز خوشمزه، از نظر سدیم و قند فقیر می باشد. اما از لحاظ داشتن فیبر بالای غذایی، کلسیم و اگزالات در درجه بالایی قرار دارد.

فسفر، آهن، منیزیم

100 گرم مغز بادام می تواند معادل 300 الی 500 میلی گرم فسفر داشته باشد. همچنین درصدی از آهن موجود در بادام هم می تواند برای بدن قابل جذب باشد. اما بادام از نظر داشتن منیزیم، یکی از غنی ترین منابع است. همچنین در مغز بادام می توانید ویتامین های محلول در چربی و ریزمغذی ها را هم بیابید.

با وجود اینکه میزان کالری موجود در 100 گرم بادام بالاست اما از نظر وجود کلسترول، صفر است و این مسئله می تواند برای بسیاری از افرادی که علاقه مند به داشتن رژیم های کم کالری هستند بسیار مناسب باشد.(چربی بادام از نوع چربی های غیراشباع می باشد)

پروتئین

از دیگر خواص بادام می توانیم به غنی بودن آن از لحاظ دارا بودن پروتئین اشاره کنیم. تحقیقات علمی نشان می دهد که آمینواسیدهای موجود در مغز بادام می تواند پروتئینی را بسازد که به راحتی در سیستم گوارش قابلیت هضم شدن داشته باشد. البته این مسئله می تواند در ارتباط با مغز بادام بو داده شده، کمی فرق کند.

درخت بادام

چربی ها

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بیشترین میزان وزن خشک مقدار مشخصی از مغز بادام را چربی تشکیل می‌دهد که البته از نوع غیر اشباع می باشد. میزان و درصد چربی موجود در بادام بستگی به رقم بادام هم خواهد داشت. بعضی از انواع رقم ها می توانند میزان بیشتری چربی در خود نگه دارند و بعضی دیگر چربی کمتری می توانند داشته باشند.

ویتامین ها و ریزمغذی ها

ویتامین های موجود در مغز بادام را می توانیم به ویتامین های گروه B شامل B1، B6، ویتامین C و E و تا حدودی هم ویتامین A تقسیم کنیم. ریزمغذی هایی همچون روی، مس، سلنیوم، منگنز، ریبوفلاوین، نیاسین هم در بادام وجود دارد.

خواص بادام از لحاظ دارویی

در قسمت قبل متوجه بالا بودن ارزش غذایی مغز بادام شدیم. مغز بادام با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد مغذی مهم برای سلامت بدن، می تواند به عنوان منبع مهمی برای تغذیه به حساب آید که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز روزمره حتی می تواند در کنترل و یا پیشگیری از بعضی بیماری ها هم بسیار مفید عمل کند.

خواص بادام در ارتباط با سلامت مغز

بادام می تواند در تقویت سطح هوش مخصوصا برای کودکان که در حال رشد هستند، کمک بسزایی کند. ریزمغذی های موجود در مغز بادام می تواند رشته های عصبی را گسترش دهد، ابتلا به آلزایمر را کمتر کند، دستگاه عصبی مرکزی و محیطی را تقویت نماید.

بادام و کنترل چربی خون

به دلیل اینکه در مغز بادام چربی های غیر اشباع وجود دارد، روغن بادام می تواند نقش خوبی در کنترل چربی بد خون داشته باشد و در عوض چربی خوب خون یا همان HDL را افزایش دهد.

مطلب مرتبط:”در گز از چه مغزهایی استفاده می شود؟

استقامت بیشتر استخوانها با مصرف بادام

قبلا هم اشاره کردیم که بادام منبع خوبی برای کلسیم و فسفر است. دو ماده مهم در تشکیل بافت های استخوانی بدن. به همین دلیل مصرف بادام می تواند در بالا رفتن استحکام استخوانها تاثیر چشمگیری گذاشته و از شکستگی ها و پوکی استخوان جلوگیری به عمل آورد.

بادام دوست خوب قلب

یکی از عوامل مهم برای بیماریهای قلبی و تنگی عروق، چربی بالای خون می باشد. مغز بادام به دلیل دارا بودن چربی غیر اشباع، پروتئین بالا و پتاسیم می تواند در سلامت قلب نقش موثری را ایفا نماید. در بادام ویتامین E هم وجود دارد که مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و از بروز سکته های قلبی جلوگیری به عمل خواهد آورد. به طور کلی مغز بادام می تواند مانع از بروز سکته های قلبی، گرفتگی عروق قلب و تشکیل پلاک‌های چربی در رگ ها شود.

خواص بادام در رابطه با پوست و مو

بادام مانند اکثر مغزهای دیگر که به عنوان خشکبار از آنها یاد می کنیم، برای مراقبت و نرمی پوست می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین روغن بادام هم می تواند سبب افزایش رشد موها شده و از ریزش آنها بکاهد.

بادام و تولید انرژی در بدن

اگر می خواهید کالری مورد نیاز بدن خود را بدون آنکه دچار اضافه وزن شوید، دریافت نمایید، می توانید به خوردن مغز بادام روی آورید. مغز بادام پرکالری بوده و می تواند منبع مهمی برای سوخت و ساز سلول های بدن شما به حساب آید.

مصرف بادام در دوران بارداری

یکی از توصیه های مهم تغذیه ای به مادران باردار، مصرف چند عدد مغز بادام در طول روز می باشد. چون بادام دارای اسید فولیک می باشد و این اسید از اختلالات عصبی در جنین جلوگیری به عمل می آورد، می توان از بادام برای جلوگیری از شکل گیری جنین ناقص و دچار مشکل استفاده کرد.

خواص بادام تنها به مواردی که ما اشاره کردیم محدود نمی شود. مغز بادام می تواند در جلوگیری از سرطان، افزایش وزن، مبارزه با دیابت و فشار خون، هضم بهتر غذا و تقویت سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن هم تاثیرات شگرفی بگذارد.

در این مطلب سعی کردیم برای شما از خواص بادام بگوییم. ابتدا مواد مغذی درون آن را گفتیم تا شما را بهتر با این موضوع آشنا کنیم. حتما سعی کنید از این ماده مغذی استفاده کنید و از مزایای آن بهره ببرید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: