بهترین شهر خرید پولکی

پولکی دوست دارید؟ چقدر علاقه مند هستید؟ آیا می دانید بهترین پولکی را از کجا می توانید تهیه کنید؟ چه اینترنتی و چه خرید حضوری، اصفهان بهترین شهری است که می توانید از آن پولکی تهیه کنید. در این مقاله در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خوردن تنقلات و شیرینی را همه دوست دارند و از خوردنش لذت می برند. انواع مدل های شیرینی و شکلات در بازار کم نیستند و انتخاب در بین این حجم از خوردنی های خوشمزه و رنگارنگ هم کار ساده ای نیست.

البته بعضی از خوردنی ها و شیرینی ها مختص برخی مناطق هستند و در شهرستان یا استانی بخصوص بیشتر تولید شده و به نوعی نام آن شهر یا استان را به عنوان امضای خود دارند.

با وجود توسعه در امر تولید و پیشرفت تولیدات صنعتی و کارخانه ای که در هر استان رشد مخصوص به خود را داشته است، به نوعی دیگر لازم نیست برای خرید یک محصول حتما به آن شهر سفرکرد، اما باز هم نمی توان منکر این شد که تولیدات سنتی در کارگاه های کوچک، که با کمک ابزارآلات سنتی و قدیمی و با به کارگیری فوت و فن های اصیل در تولید یک شیرینی و خوردنی تولیدمی شوند، چیز دیگری است!

عطر و طعم بسیاری از این تولیدات سنتی به گونه ای است که شاید به راحتی بتوان بین آنها و محصولات مشابه کارخانه ای تفاوت را احساس کرد. به همین دلیل است که معمولا شیرینی های سنتی که در منطقه خودشان پخت می شوند، طرفداران بیشتری دارد. هیچ چیز اصلش نمی شود!

برای شهر اصفهان و شهرهای همجوار این شهرستان خوردنی های خوشمزه ای را می توانیم نام ببریم که با نام اصفهان شناخته می شوند و به عنوان سوغات های این شهر نام برده می شوند.

اصفهان، شهرپولکی

یکی از این شیرینی های خوشمزه، پولکی های اصفهان است که با آن ظرافتی که هر دانه اش دارد، یکی از خوردنی های خوش طعم و خوش ظاهر ایرانی به شمار می رود.

پولکی نوعی آبنبات است. آبنباتی کوچک، با ضخامت کم و نازک و البته عطری دلنشین که می تواند ناشی از عطر هل باشد یا گلاب، و یا پوست پرتقال و عطر لیمو! به هر حال همه از خوردن این آبنبات به طور حتم لذت خواهند برد.

گفتیم شهر اصفهان به عنوان اصلی ترین مرکز تولید پولکی در ایران شناخته می شود، به طوری که به عنوان میراث معنوی تولید این آبنبات به ثبت رسیده است و شهرت جهانی پیدا کرده است.

اصفهان بهترین شهر تولید کننده پولکی

سالانه بالغ بر 4 هزارتن از این شیرینی خوشمزه به کشورهای دیگر صادر می شود و ارزآوری خوبی هم برای کشور به ارمغان می آورد. البته امروزه تولید صنعتی این خوراکی خوشمزه رونق بیشتری نسبت به تولید کارگاهی این محصول پیدا کرده است و این امر متاسفانه به تعطیلی برخی از قدیمی ترین کارگاه های سنتی تولید این آبنبات منجر شده است.

شاید بخشی از دلیل این اتفاق مربوط به فرایند بسته بندی این محصول بر می گردد که در شرایط صنعتی و کارخانه ای انجام بسته بندی با تکنولوژی های جدید و همچنین علم مربوط به طراحی بسته ها بهتر صورت می گیرد و به طور قطع، مشتری پسندی محصول هم افزایش پیدا می کند.

اما با این وجود باید بپذیریم که شیوه بسته بندی های ما ( نه فقط در تولید شیرینی و پولکی و امثال آنها) خیلی جهانی نیست و فاصله معناداری در ارتباط با این مسئله در ایران در مقایسه با  کشورهای پیشرو وجود دارد.

روند تولید پولکی سنتی

اگر از افرادی که تولیدکننده اصلی و چندساله در زمینه پولکی هستند راجع به روند تولید این آبنبات خوشمزه بپرسید، به شما توضیح خواهند داد که پولکی حاصل تولید نبات می باشد. در هنگام تولید نبات و جابه جایی آن شیره خاصی از آن باقی می ماند که با اضافه کردن مقداری سرکه به آن از ایجاد شکرک در آنها جلوگیری به عمل می آید.

سپس این لایه شفاف را در دمای بالا می جوشانند و مایع جوشانده شده روان را در سینی های بزرگی پخش می کنند و مواد طعم داری همچون لیمو عمانی یا زنجبیل و نارگیل به آن اضافه کرده و ترکیبات حاصله را آنقدر ورز می دهند تا به شکل خمیر درآیند.

قبل از سفت شدن این مایع آن را از زیر غلطک های مخصوص عبور می دهند تا به شکل گرد و بیضی تبدیل شوند. همان شکلی که معمولا پولکی را با آنها می شناسیم. همین روش تولید پولکی به عنوان میراث معنوی به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده است.

همه اصفهانی ها خودشان در کنار قندان قند، از یک ظرف کوچک پولکی برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده می کنند و این نشاندهنده میزان علاقه ای است که مردم این خطه به تولیدات سنتی خود دارند.

نه فقط مردم اصفهان؛ بلکه هر کدام از ما ایرانی ها باید به نوبه خود در حفظ و جلوگیری از فراموش شدن این میراث تلاش کنیم. متاسفانه آنچه که امروز شاهد آن هستیم کمرنگ شدن نقش این تنقلات و شیرینی های خوشمزه در سفره های پذیرایی ما ایرانی هاست. البته این امر صد افسوس که در ارتباط با بسیاری از آثار فرهنگی و صنایع دستی و به طورکل هر آنچه که به گذشته ما بر می گردد، دیده می شود!

شاید بهتر باشد که هر یک از ما سعی داشته باشیم تا ابتدا با داشته های فرهنگی و ملی خودمان آشناتر شویم و سپس به سراغ آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ملل دیگر برویم.

این اتفاق نه تنها منجر به حفظ میراث فرهنگی و معنوی ایران خواهد شد بلکه سبب می شود که حس بهتر و خوشایندتری نسبت به پیشینه خود در وجودمان تجربه کنیم و به این ترتیب دچار خودباختگی فرهنگی نشویم.

پولکی اصفهانی اعلا

پولکی و امثال پولکی و خوردنی های دیگر اصیل ایرانی، بهانه هایی هستند برای اینکه از گذشتگان خود بیشتر بدانیم؛ دستاوردهایشان را قدر بدانیم و از آنها به نیکی یاد کنیم.

پولکی علاوه بر اینکه شیرینی خوشمزه ای است خواص بی شمار طبیعی دارد که می توانیم به راحتی آنها را با خوردن پولکی وارد بدن خود کنیم. شیرینی کم و مناسب پولکی و طعم های خوش و مختلف آن می توانند حتی برای افراد رژیمی مانند دیابتی ها هم مناسب باشد. همچنین روش پخت آسان آن به هر بانویی در خانه این فرصت را می دهد که به راحتی و با سلیقه خود بتواند این آبنبات را در منزل تهیه کرده و با خانواده در کنار هم میل کند.

در این مقاله در مورد پولکی و شهری که بهترین پولکی ها را تولید می کند، صحبت کردیم. اصفهان شهر مورد نظر ما بود.شهری که از تاریخی نیز بسیار غنی است. امیدواریم از این مقاله اطلاعات خوبی بدست آورده باشید.لطفا برای استفاده دیگران در صورت صلاح، آن را به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: