برای خرید گز به چه نکاتی توجه کنیم؟

می خواهید گز بخرید؟ آیا می دانید باید به چه نکاتی توجه کنید؟ دانستن کیفیت گز بسیار مهم است و همچنین بسته بندی گز باید خوب باشد. نکاتی نیز در مورد نگهداری گز وجود دارد که باید به آنها توجه نمود. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری بدست آورید.

خرید مواد غذایی از جمله خشکبار و تنقلات و شیرینی ها، روش های خاص خودشان را دارند. اهمیت این مسئله وقتی بیشتر می شود که سروکار ما با شیرینی هایی باشد که معمولا خاص ترند؛ و همچنین به دلیل نوع ترکیبات به کار رفته در آنها معمولا قیمت های بالاتری هم نسبت به بقیه شیرینی ها دارند. همین دلیل گرانتر بودن آنها باعث خواهد شد که عده ای برای کسب سود بیشتر در فکر تهیه و تولید انواع تقلبی و بی کیفیت این محصولات بیفتند.

شیرینی های خشک و تنقلات باید در شرایط مطلوبی نگهداری شوند و البته بین تولید و مصرف آنها وقفه طولانی بوجود نیاید. بحث امروز ما در رابطه با یکی از شیرینی های خوشمزه اصیل ایرانی به نام گز می باشد که در بیشتر مغازه های شیرینی فروشی و آجیل فروشی ها می توانیم انواع تولیدات بسته بندی شده آن را ببینیم. اما بهتر است با چند و چون خرید این  محصول بیشتر آشنا شویم تا بهترین و باکیفیت ترین آن را بخریم.

کیفیت گز در چه مواردی خلاصه می شود؟

کیفیت گز باید هم در نحوه تولید و مراحل آن و هم در بسته بندی و هم در نحوه نگهداری و مراقبت در مراکز فروش، تعریف شود. به بیان دیگر اگر مثلا گز با بهترین مواد اولیه تهیه شود و تمام مراحل ساخت را با بهداشتی ترین و بهترین شرایط پشت سر بگذارد اما در عوض بسته بندی خوبی نداشته باشد و به عنوان مثال فقط به فرم فله توزیع شود و یا حتی اگر با وجود بسته بندی شکیل و بازارپسندی هم در هنگام نگهداری در مغازه و فروشگاه، در شرایط محیطی نامناسبی قرار بگیرد، باز هم از کیفیت آن کاسته می شود.

پس اگر قصد خرید گز را دارید، باید هر سه مرحله را از نظر کیفی در نظر داشته باشید.

کیفیت مواد اولیه در تولید گز

برای تولید گز احتیاج به مواد افزودنی و نگهدارنده ای نیست و این به نوعی یک امتیاز محسوب می شود. از یک جهت بابت عدم وجود خواص مضر این مواد مصنوعی و همچنین بابت اینکه مواد نگهدارنده به طور مصنوعی به عمر مواد غذایی می افزایند در صورتی که با عدم وجودشان، مواد غذایی و ترکیبات داخلی آنها انقضایی طبیعی را سپری می کنند.

گزها از موادی چون قند و گلوکز و سفیده تخم مرغ و همچنین مغزهای پسته و بادام درست شده اند که دو ترکیب اولیه به خودی خود باید به شکل تازه به مصرف برسند. نکته مهم در ارتباط با بکارگیری مغزهاست که باید از انواع خوب و رقم های با کیفیت و بدون آفت و مشکل و البته تازه انتخاب شوند. مغزهایی که شرایط نگهداری آنها در انبارها به صورت بهداشتی بوده باشد. به دور از رطوبت و هر گونه کپک زدگی و دور از نور مستقیم خورشید و امثال این شرایط .

معمولا برندهای صاحب نام و معروف در زمینه تولید گزسنتی، امتحان خود را در کاربرد مواد تازه و باکیفیت پس داده اند وگرنه به این نام و نشان دست نمی یافتند! پس یکی از گزینه هایی که حتما باید در هنگام خرید گز در نظر داشت همین برند و نام و نشان تولیدکننده ها می باشد. برندی که به داشتن علامت استاندارد مفتخر باشد و البته از نظر بهداشتی هم مجوزها و پروانه های مربوط به سلامت محصول را از سازمان های مربوطه و زیرنظر وزارت بهداشت دریافت کرده باشد.

البته بسیاری از محصولاتی که این مراحل را طی کرده باشند تولیدات خود را به کشورهای دیگر جهان هم صادر می کنند. مخصوصا محصولات سنتی و اصیلی همچون سوغات اصفهان، گز، که هواخواه جهانی هم دارد.

گز سنتی اصفهانی

کیفیت بسته بندی گز

دومین نکته ای که در هنگام خرید گز می تواند ما را در خریدی مطمئن یاری کند، دقت در نحوه بسته بندی های تولیدات یک کارخانه یا کارگاه می باشد. همه صاحبان کارخانه ها و کارگاههای تولیدی به خوبی به این نکته واقفند که عدم وجود بسته بندی درست و بهداشتی و زیبا در فروش نرفتن محصولات شان می تواند نقش بسیار زیاد و حتی تعیین کننده ای داشته باشد.

به همین دلیل وقتی تولیدکننده محصولی مانند گز، انرژی زیادی برای تولید یک محصول باکیفیت از بهترین مواد گذاشته باشد، هیچگاه با یک بسته بندی دم دستی تمام تلاش خود را زیر سؤال نمی برد!

پس جلوه و ظاهر محصول که همان بسته بندی آن می باشد، می تواند به نوعی معرف محتویات داخل خود نیز باشد.

بسته بندی هایی که با طراحی و مدل سازی های جدید و به روز محصول خود را به عرضه نمایش می گذارند معمولا نشاندهنده با کیفیت تر بودن مواد خوراکی داخل آنهاست. البته ممکن است این مورد در ارتباط با همه ترکیبات غذایی صدق نکند اما برای شیرینی هایی همانند گز که محصول گرانتری نسبت به بقیه است، حتما صدق می کند.

چگونگی نگهداری گز و اثرگذاری آن بر کیفیت گز

نکته نهایی در ارتباط با خرید گز به مسئله طرز نگهداری این نوع شیرینی برمی گردد. ممکن است در نگاه اول نگهداری شیرینی خشکی مانند گزچندان سختی نداشته باشد و تصور اغلب افراد بر این باشد که ماهها می توان از گز در شرایطی معمولی و حتی داخل کمد و کابینت هم نگهداری کرد.

گز برای طولانی مدت باید در یخچال نگهداری شود. دور از تابش مستقیم آفتاب و دور از هرگونه رطوبت. در غیراینصورت خشک شده و حالت چسبنده پیدا می کند و اگر در نواحی مرطوب هم قرار داشته باشد، ممکن است کپک زده و تغییر طعم پیدا کند و یا حشراتی مانند مورچه ها بدون آنکه شما متوجه شوید، به آنها حمله ور شوند.

در هنگام خرید گز از مغازه ها حتما به تاریخ تولید آنها توجه داشته باشید و شرایطی را که در این مدت در مغازه یا فروشگاه پشت سر گذاشته است را مد نظر بگیرید.( سه اصل خشکی، خنکی و دور از تابش خورشید بودن)

به طور کلی تا جایی که می توانید از خرید گز فله خودداری کنید. از برندهای معتبر خریداری کنید و اگر شرایط اجازه می دهد یک عدد از گز مورد نظر را قبل از خرید بخورید. گز با کیفیت ساختاری نرم و حالتی کشسانی داشته و زمان خوردن مشکلی برای دندان های شما پیش نمی آورد!

در این مقاله درباره نکات تشخیص کیفیت گز برای خرید آن صحبت کردیم. در مورد نحوه بسته بندی و نگهداری آن گفتیم زیرا رعایت نکاتی در مورد این دو موضوع، حفظ کیفیت گز غیرممکن خواهد بود. امیدواریم از آنچه خوانده اید لذت برده باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: