انواع نبات کدامند؟

نبات در حقیقت نوعی شیرینی است که از فوق اشباع شدن محلول شکر در آب درست می شود. در این محلول فوق اشباع نخی آویزان می کنند تا محلول در حین سرد شدن، بلورهای کریستالی بر روی نخ، بوجود آورد. نبات در حقیقت نسل قبل تر از آبنبات ها می باشد که برای شیرین کردن انواع نوشیدنی های گرم مورد استفاده قرار می گرفته است و هنوز هم استفاده از آن رونق دارد. اگر بخواهیم با انواع نبات بیشتر آشنا شویم باید تقسیمات و دسته بندی آن را براساس شکل ظاهری و یا طعم آنها انجام دهیم. با ما همراه باشید.

انواع نبات از نظر شکل ظاهر

اکنون انواع نبات را از لحاظ شکل ظاهری بررسی می کنیم:

نبات چوبی

نبات می تواند دارای چوب باشد که به آن نبات چوبی می گویند. در حقیقت تشکیل نبات بر روی چوب های باریک و کوتاهی صورت گرفته است تا مصرف نبات را آسانتر نماید. این نوع از نبات برای مصارف مهمانی ها و یا در رستورانها و کافه ها تهیه می شود. این نوع از نبات ها می توانند در انواع طعم ها مانند هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، نبات نعنایی و لیمو عمانی و… در بازار موجود باشند.

شاخه نبات

شاخه نبات هم یکی دیگر از انواع نبات است که در آن چوب به کار برده نشده و به صورت رشته های باریک و بلند تهیه می شوند. این نوع نبات هم می تواند به صورت نبات سفید و زعفرانی و یا در طعم های گیاهی تولید شود.

نبات دانه ای

نبات دانه ای هم از انواع نبات می باشد. نبات های دانه ای به دلیل ظرافت زیاد نبات، شکسته شده و به صورت دانه های نگینی و خرد شده و حلالیت بیشتر می توانند در خانه ها مصرف بالاتری داشته باشند.

نبات تخته

به نبات های بسته شده در ته ظروف تهیه که به اصطلاح پاتیل به آنها گفته می شود، نبات تخته ای می‌گویند که به دلیل غلظت شکر در ته ظرف، بسیار شیرین هم هستند.

نبات پودری

نبات را می توانید مانند پودر و خاکه قند هم تهیه کنید. نبات پودری راحت در هر نوشیدنی و حلالی می‌تواند کاملا حل شود.

نبات سفید

شیره نبات

نبات مایع هم از انواع نبات می باشد که کاملا شکل و شمایل مایع و روان داشته و به آن شیره نبات هم می‌گویند. نبات مایع می تواند برای تهیه شربت ها استفاده زیادی داشته باشد.

نبات با طعم های مختلف

امروزه می توان نبات را در طعم های مختلف تهیه کرد و دیگر مجبور نیستید که فقط نبات سفید آنهم بدون هیچگونه عطر و بویی تهیه کنید.کارخانجات زیادی هستند که نبات را با طعم های گیاهی عجین کرده و بدون آنکه نبات دچار تغییری در خاصیت شود، آنها را با توجه به سلیقه های مختلف وارد بازار مصرف می کنند.

تا چند سال پیش به جز نبات سفید، نبات زعفرانی هم با عطر و بوی زعفران، با ظاهر چوبی هم در فروشگاهها و مغازه ها پیدا می شد اما امروزه حق انتخاب از این هم فراتر رفته و می توانید نبات خود را با انواع طعم های

هل سبز، دارچین، لیمو عمانی؛ چای ترش، نعنا، گل گاوزبان، گل محمدی و غیره در بازار پیدا کنید.

خواص عمومی نبات

شاید شما آنقدرها هم به خاصیت نبات فکر نکرده باشید و پیش خود تصور کنید که نبات به جز شیرینی و قند بالا چه خاصیت دیگری ممکن است داشته باشد؟

اما بد نیست بدانید که نبات هم دارای خواص جالبی است که می تواند با وجود طعم دهنده های مختلفی که به آن اضافه می شود، این خواص چند برابر هم شود.

حتما شما هم آبجوش و نبات و به اصطلاح نبات داغ و نعنا را خورده اید. نوشیدنی که بیشتر در مواقعی که فرد دچار سوءهاضمه و یا نفخ شدید می شود، از آن استفاده می کنند.

نبات  برای رفع نفخ و یبوست می تواند کاربرد خوبی داشته باشد. باعث جذب سریع قند می شود و همچنین مسکن خوبی برای سرماخوردگی و گلودرد می تواند باشد.

به دلیل طبع گرمی که در نبات وجود دارد، برای افراد سرد مزاج می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین ادرارآور نیز هست.

انواع نی نبات

خواص دارویی نبات

انواع نبات می توانند دارای خواص درمانی باشند. همچون:

  • درمان آسم و تنگی نفس
  • کم کردن درد کمر
  • درمان مشکلات گوارشی همچون اسهال
  • تسکین درد معده
  • درمان دردهای مبهم شکم
  • هضم بهتر غذا
  • کاهش انواع دردها مانند درد پا
  • جلوگیری از سرازیر شدن آب دهان در خواب
  • کم کردن اثرات طبع سرد
  • جلوگیری از رفلاکس معده

همچنین فرض کنید که اگر نبات شما با زعفران و یا هل و دارچین و یا هر نوع چاشنی و گیاه دارویی دیگری ترکیب شده باشد؛ علاوه بر خاصیت خود نبات، خواص آن گیاهان و طعم دهنده ها را هم می توانید به نبات اضافه کنید.

انواع نبات از جمله شیرینی های ساده و اصیل ایرانی هستند که هم میتوانند طعم دهان افراد را در مجالس و دورهمی‌ها شیرین کنند و هم می توانند خواص درمانی خوبی را به بدن افراد منتقل نمایند. البته به دلیل قند بالای موجود در نبات، در مصرف آن زیاده روی نکنید. از همراهی شما در خوانده این مطلب سپاسگزاریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی آنتیک: